Friday, December 26, 2008

salam kemaafan...

Bismillahirrahmanirrahim...

Salam semua. huh... agk lama x post sbrg artikel dan menjengah bhlog saya nie. Mohon kemaafan kerana agk sibuk dgn tugasan, xsempat nk online internet....Trima kasih kpd yg sudi melawat laman blog saya..... mungkin malam nnt saya akan post kan beberapa artikel menarik... Salam perjuangan

Thursday, November 27, 2008

SIAPA paling Malas....Adakah anda??? hehe


Bismillahirrahmanirrahim...
Salam semua. Hari nie ada cerita mengenai siapa paling malas. Anda fikirkan siapa paling malas.. semoga terhibur ..
Pada masa dahulu, ada sebuah kampung dimana semua rakyatnya amat RAJIN belaka tidak ada yang malas. Jadi pada suatu hari, rajanya membuat pengumuman hendak mencari seorang yang malas. Semasa perhimpunan itu, adalah seorang lelaki mengaku

Katanya : "saya adalah yang paling malas"
Raja pun bertanya : "apa tahap malas awak?"
Lalu jawab lelaki tersebut :"kalau saya hendak makan,ada orang yang
menyuapkan saya".

Tiba-tiba datang seorang lelaki lagi : "Saya lebih malas lagi dari
dia tuanku".
Tuanku pun bertanya kepadanya : "sampai mana pulak tahap malas awak?"
maka jawabnya : "Kalau saya makanpun, sampai ada orang tolong
kunyahkan".

Maka raja pun terdiam.....
Tanpa disangka2 datang seorang budak lelaki datang kepadanya sambil
berkata:

"saya adalah yang paling malas tuanku".
Raja pun bertanya: "bagaimana pula tahap kemalasan awak?"
budak itu pun menjawab : "Nak cite pun malas"....

Lalu raja itu pn mengatakan budak itulah paling malas..

*ish3, macam nie pn ada kan….

Ok, dh tao siapa paling malas?? sekarang anda nilai di mana tahap kemalasan anda... Semoga ia memberi manfaat dan membuatkan anda akan lebih rajin selepas ini...

Saturday, November 22, 2008


HATI2 KALAU MEMAKAI PC DI TEMPAT UMUM (SEPERTI INTERNET CAFE, DLL...) CEK BELAKANG PC DAN LIHAT APAKAH ALAT INI ADA DI BELAKANG PC, BILA ADA, JGN PAKAI PC ITU!!!!

Alat ini dicucuk di hujung cable keyboard yg terhubung ke PC, ini digunakan untuk menyimpan semua data yg telah diketik oleh keyboard itu...

Kebanyakan ini dipakai di Internet kafe, pameran, hotel Dan lapangan terbang. Maka berhati2lah terutama anda yg menggunakan Internet di tempat seperti itu untuk mengakses account bank online atau site penting lainnya. Setelah anda masuk ke account bank, Dan setelah selesai, meninggalkan PC, itu akan dgn mudahnya untuk membuka account itu kembali dgn apa yg sebelumnya anda ketik, yg telah tersimpan di dlm Black Device. Jadi, sebaiknya anda periksa dahulu PC jika Ada sesuatu yg mencurigakan di belakangnya sebelum menggunakan Internet di tempat umum untuk mengakses site penting

Semoga informasi ini berguna untuk anda semua.. Dan mencegah terjadinya hal2 yg tdk diinginkan

Wallahua'lam…………….

Thursday, November 20, 2008

Salam...

Bismillahirrahmanirrahim...
Agak lama x bersua di laman nie.. Maaf la, saya out station ke utara seminggu lepas. Di chalet penginapan tiada sumber internet pulak.. InsyaAllah. Saya akan update info setelah selesai semua tugas.. Terima kasik kepada sahabat yg sudi menjengok laman saya nie///

TERUSKAN PERJUANGAN...

Thursday, November 13, 2008

Berat badan wanita bergantung kepada kegembiraan: Saintis



LONDON: Satu kajian terbaru menyatakan kesukaran wanita terutama golongan isteri mengawal berat badan dan mengelak gemuk bukan disebabkan amalan pemakanan atau kurang senaman, sebaliknya berpunca daripada rasa bahagia dan selesa disamping pasangan.

Pakar pemakanan dan saintis berkata, hasil kajian mendapati turun naik berat badan seseorang wanita bergantung kepada sejauh mana kegembiraan dan kebahagiaan yang dinikmatinya.

"Pada peringkat awal hubungan, wanita biasanya melakukan amalan pemakanan ketat demi menjaga penampilan dan ketika ini berat badan turun secara purata 2.2 kilogram sebulan."

"Bagaimanapun, keadaan berubah apabila wanita mula berasa selesa dengan pasangannya. Rancangan perkahwinan yang menjadikan wanita gembira akan menyebabkan berat badan bertambah, sebelum berkurangan semula selepas bayi dilahirkan," kata seorang daripada penyelidik.

Sebuah firma pengurusan berat badan yang turut membuat kajian ke atas 3,000 wanita berkata 'kaum hawa' menghadapi lima tahap turun naik berat badan dalam hidup mereka dan ia berbeza antara satu sama lain.

"Emosi wanita mempunyai kesan yang amat besar terhadap kesihatan dan berat badan," kata Jane McCadden dari firma berkenaan yang dipetik sebuah akhbar tempatan.

Beliau berkata, tempoh hayat seseorang wanita menyaksikan berat badan mereka turun naik mengikut fasa baru dalam kehidupan, percintaan dan status keluarga.

"Kajian kami juga berjaya menjelaskan betapa sukarnya untuk wanita mengekalkan berat badan sepanjang hayat mereka. Walaupun ada masanya mereka berjaya mengurangkannya, tabiat pemakanan yang buruk akan berulang dan mereka kembali berdepan masalah itu," katanya.

Beliau berkata, kajian menunjukkan bahawa separuh daripada responden bersetuju bahawa berat badan mereka bergantung kepada sejauh mana kegembiraan yang dialami.

Wednesday, November 5, 2008


Bismillahirrahmanirrahim...
*maklumat nie sya dapat dari rakan blog saya...
Satu ujikaji radiasi telefon bimbit ke atas telor telah dijalankan. Bahan yang digunakan sebiji telur dan dua buah telefon bimbit.

Panggilan di antara dua telefon diaktifkan untuk tempoh selama lebih kurang 65 minit. Hasilnya seperti berikut:

15 minit - tiada apa yang berlaku.
25 minit - telur mulai panas.
45 minit - telur telah panas.
65 minit - telur telah masak.

Rumusan: Radiasi dari telefon bimbit mampu untuk mengubah protein telur. Bayangkan apa yang ia dapat buat kepada protein otak anda apabila anda berbual untuk tempoh yang panjang menggunakan telefon bimbit.Saya mengingatkan diri saya dan pembaca sekalian agar jangan berbual lama-lama melalui telefon bimbit.

Bagaimana dengan telefon bimbit yang disimpan di pinggang? Apakah ianya memberi kesan yang sama? Bagaimana pula dengan mereka yang menyimpan dua buah telefon, satu di kocek kanan dan satu di kocek kiri? SAMA SAMALAH KITA FIKIR KESANNYA

Monday, November 3, 2008

HATI HATI DENGAN UBAT TIRUAN..

Bismillahirrahmanirrahim...

GERAM rasanya membaca laporan akhbar mengenai rampasan ubat tiruan yang tidak sudah-sudah. Ada saja pihak tidak bertanggungjawab yang mahu untung cepat tanpa memikirkan risiko bakal dialami pesakit apabila memakan ubat tiruan yang diseludup masuk ke negara ini.Fungsi pihak berwajib haruslah ditingkatkan untuk mengawal gejala ini daripada terus berleluasa.

Perniagaan ubat tiruan berlaku di seluruh dunia, termasuk negara kita. Ia merangkumi 10 peratus daripada bekalan ubat dunia yang membabitkan RM70.4 bilion dan dianggarkan akan terus berkembang pada kadar 13 peratus setahun jika tiada usaha mengekangnya.Apa yang dikatakan ubat tiruan? Ubat tiruan mempunyai bentuk dan warna hampir sama dengan ubat asli tetapi berbeza kandungan bahan aktifnya. Ubat tiruan bukan saja merugikan wang pengguna, bahkan boleh mengancam kesihatan dan nyawa.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), ubat tiruan ialah ubat yang:

> Tercemar. Ubat tercemar ialah produk asal yang dicampur dengan bahan lebih rendah mutunya atau tidak diluluskan

> Mengandungi bahan aktif atau bahan kimia yang salah

> Tidak mengandungi bahan aktif langsung

> Jika ada bahan aktif, kuantitinya mungkin tidak tepat, sama ada terlalu sedikit atau banyak

> Mempunyai rasa, konsistensi, rupa yang berlainan atau memberi tindak balas fizikal berbeza apabila dimakan

> Dibungkus dalam bungkusan berbeza. Namun dalam kebanyakan kes, perbezaan pembungkusan ubat tiruan sukar dilihat

> Tidak berdaftar dengan Kementerian Kesihatan

Cara mengelak

> Beli ubat daripada farmasi berdaftar atau pakar perubatan saja

> Usah terpengaruh jika ada pihak menawarkan produk pada harga murah

> Usah beli jika bungkusannya mencurigakan atau sudah dibuka

> Periksa tanda label pada produk

> Baca dan periksa label pada bungkusan

> Periksa sebarang perubahan pada bungkusan dengan ubat yang anda sudah beli

> Jangan sekali-kali beli ubat melalui Internet atau telefon

> Pastikan ubat berdaftar dengan Kementerian Kesihatan dan mempunyai hologram

> Usah beli ubat daripada kedai runcit, kedai kopi, kedai ubat tradisional yang tidak berlesen, gerai tepi jalan atau ejen jualan langsung

> Gunakan budi bicara anda. Pilih ubat yang selamat iaitu disokong kajian saintifik.
Waspada jika ada pihak menawarkan ubat ajaib dan boleh menyembuhkan pelbagai penyakit yang hanya disokong oleh testimoni pengguna.

Ini kerana reaksi setiap orang terhadap sesejenis ubat adalah berbeza. Ubat yang sesuai untuk individu A mungkin boleh mendatangkan bahaya kepada anda, walaupun kedua-duanya mengalami masalah kesihatan sama.

Untuk meningkatkan kesedaran pengguna terhadap bahaya ubat palsu, Pfizer (Malaysia) Sdn Bhd menerbitkan buku panduan anti-ubat tiruan dalam bahasa Malaysia, Inggeris dan Cina.Menurut Pengarah Serantau Keselamatan Global Pfizer, Dave Campbell, buku panduan berkenaan mengandungi banyak maklumat mengenai bahaya ubat tiruan dan langkah berjaga-jaga dalam bentuk soal jawab yang mudah difahami.

Buku panduan percuma itu boleh diperoleh dari mana-mana klinik dan farmasi. Pembaca juga boleh menghantar e-mel ke malaysia_counterfeiting@pfizer.com untuk mendapatkan satu salinan buku panduan. Jika anda curiga pada mana-mana produk atau ada maklumat mengenai ubat tiruan, sila hubungi Jabatan Perkhidmatan Farmaseutikal di talian 03-7968 2200 atau hantar e-mel ke pharmacy1@moh.gov.my.


Sunday, November 2, 2008

Bismillahirrahmanirrahim...
Salam semua.. Hari nie ada crita yg kwan saya ajak kongsi bersama anda semua.Mula2 saya baca artikel nie, tergolek2 saya gelak... xsangka walaupun nmpk mcm kelakar... Teruskan membaca...

Benarkah bau ketiak lelaki mampu menjadi penawar kepada gejala tekanan yang dialami oleh wanita? Kenyataan ini dikeluarkan oleh Bahagian Biologi Manusia di University Pensyvania beberapa tahun lalu. Kajian dilakukan di sana membuktikan bahawa peluh lelaki membantu kaum wanita menurunkan tekanan melancarkan perjalanan haid.

Menurut laporan Jurnal Biology of Reproduction America. Sebelum ini, bau ketiak lelaki yang sengaja ” diproses” daripada lelaki yang tidak memakai deodoran digunakan sebagai bahan ujikaji bagi mencari bukti bahawa hidung wanita boleh “digoda” dengan bau lawan sejenisnya.

Dalam uji kaji yang dilakukan, wangian semulajadi itu kemudian di sapukan ke atas bibir puluhan wanita berumur 25 dan 45 tahun tanpa memberitahu ia dalah bau peluh lelaki dan hanya diberitahu bahawa mereka sedang menguji satu aroma wangian tersebut. Enam jam pertama selepas itu, skala mood wanita yang di sapu wangian yang diperbuat daripada peluh ketiak lelaki tersebut diukur.

Hasilnya sungguh unik. Selain boleh mencerahkan mood, wangian ketiak lelaki ternyata dapat membuatkan wanita menjadi kurang tegang…. dipetik dari majalah PA&MA…Feb 2004…kalau tak caya…

So kengkawan kalau tengah stress tu …..bolehlah cium ketiak suami atau boyfriend. Bagi kaum adam pulak, simpan bau ketiak tu utk orang tersayang. Moral of the Story…. So kalau isteri dok tension tu … lepas balik riadah..calit sikit bau ketiak anda..yang masam tu Insyaallah mood dia ok…….

Ha..ha…ha. … selamat mencuba…& Kepada para isteri jangan dok tension sangat…nanti kena cium bau ketiak suami …….. kuikui.... YANG PENTING, CERIAKAN HIDUP ANDA.


Sunday, October 26, 2008

Kopi buat payu dara kecut

Bismillahirrahmanirrahim...
Salam semua. Ini ada satu lg kajian yg kta bleh kongsi bersama.Makin maju dunia nie mkin bnyk penyakit yg sng2 jer nk dpt. Anda baca dan renungkan jika ada kaitan dgn anda terutama wanita.

Pengambilan terlalu banyak kafein jejas hormon dalam badan wanita

LONDON: Pengambilan hanya tiga cawan kopi sehari dikatakan mampu mengecutkan buah dada wanita kerana kafein yang terlalu banyak boleh menjejaskan hormon dalam badan dan menggugat saiznya. Kajian terbaru yang dijalankan sekumpulan penyelidik menunjukkan lebih banyak kopi yang diminum, lebih kecil saiz buah dada mereka.


Hampir 300 wanita yang mengambil bahagian dalam kajian itu dan mereka ditanya purata jumlah pengambilan kopi sehari dan saiz payu dara mereka diukur. Keputusan kajian itu yang disiarkan Jurnal Kanser Britain mendapati bahawa dengan hanya meminum sekurang-kurangnya tiga cawan kopi atau lebih sehari sudah cukup untuk mengecilkan saiz buah dada mereka. Kesannya meningkat bagi setiap cawan kopi yang diminum.

Hampir separuh daripada wanita dalam kajian itu menunjukkan perubahan gen yang dikaitkan dengan pengambilan kopi dan saiz payu dara mereka. "Meminum kopi boleh memberi kesan besar terhadap saiz buah dada," kata Helena Jernstrom dari Universiti Lund, Sweden, yang mengetuai kajian berkenaan.

"Wanita yang minum kopi tidak perlu bimbang buah dada mereka akan mengecut dengan cepat dalam masa semalaman. Ia akan menjadi lebih kecil tetapi tidak terus menghilang," katanya.
"Bagaimanapun, mereka yang berpendapat boleh meneka wanita mana peminum kopi hanya melalui ukuran baju dalam mereka akan silap.

"Masalahnya, ada dua ukuran bagi sehelai baju dalam iaitu saiz mangkuk dan ukur lilit jadi tidak mudah untuk anda meneka." Wanita yang minum lebih tiga cawan kopi sehari mempunyai purata 17 peratus saiz buah dada lebih kecil berbanding mereka yang minum kurang tiga cawan sehari. Wanita yang mempunyai saiz buah dada lebih besar paling berisiko tinggi, kata saintis berkenaan.

Bagaimanapun, kajian itu tidak dapat merumuskan sama ada meminum jumlah kafein yang banyak setiap hari juga boleh menjejaskan kepadatan buah dada.

Sama sama sebarkan untuk manfaat bersama..


Saturday, October 25, 2008

Coke+Ajinomoto - HATI HATI DENGAN AKIBATNYA

Salam... saya ada dpt emel yg perlu kta kongsi. Sama2 kta sebarkan untuk manfaat bersama..

Coke+Ajinomoto
Dear friends
I received news about the recent tactic used to spike girls' drinks. It is a cheap and widely used method. This method was used in Canny Ong murder. Rapist uses this method:
Coca-cola + ajinomoto/monosodiu m glutamate = a medicine which will cause drowsiness and excitement in the victim.This mixture is poisonous if used too often on the victim.

Please send this to all your female friends, sisters, & your loved ones and ask them to beware.

DO NOT accept coca-cola or any other drinks from stranger / even if it is your friend that you are not very close with.

Regards,
Hishamuddin Alias ( ASP )
Jabatan Siasatan Jenayah Berat
IPK Kuala Lumpur

Friday, October 24, 2008

Saintis akui khasiat air liur bas

Salam semua... hari nie, saya nk kongsi satu info menarik. msa kecik2 dulu, mak saya suruh minum air masak time bngn tdo, b4 g mnd. Saya pn heran knp, tp ikutkan jugak sbb masa 2 budak2 lg, klu x, mak msti bising... hehe.. bla dh msuk sek. men. bru la saya x amalkan. Mak pn x bising lg bla x minum air lpas bngn tdo. Cari punya cari, baru skang saya jmpa khasiat petua nie. jomkta kongsi bersama.

Air liur basi yang diminum bersama air biasa ketika bangun awal pagi, mengandungi beberapa bakteria termasuk jenis baik yang membantu proses penghadaman makanan.

Pakar Pemakanan Jabatan Pemakanan dan Sains Kesihatan, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Rokiah Mohd Yusof, berkata antara bakteria baik ialah lactobacillus dan bisido bacteria yang berkhasiat mencerna sistem tubuh manusia.

Beliau menyarankan seseorang itu menggosok gigi setiap kali sebelum tidur bagi mengurangkan bakteria yang tidak baik berkumpul di dalam mulut.

“Air liur basi yang diminum bersama air biasa ketika bangun pagi akan masuk ke bahagian usus kecil untuk tujuan penghadaman sebelum berkumpul di dalam usus besar.
Dr Rokiah berkata, air liur juga mengandungi enzim yang boleh menghadamkan karbohidrat dan jika ditelan akan membantu memudahkan makanan memasuki saluran tekak.

Ok.. bolehlah anda amalkan petus nie tanpa was2.. Nmpknya saya pn kna amalkan blik petua nie.. hehe.. Selamat mencuba untuk kesihatan anda..

Friday, October 17, 2008

Buah naga merah banyak khasiat

MASIH ramai rakyat negara ini tidak tahu cara memakan buah ini kerana bentuknya yang ganjil, dengan kulit luar berwarna merah dan mempunyai sayap seperti seekor naga sehingga ia mendapat nama buah naga (dragon fruit).


Jangan ketawa jika ada orang yang memotong kulitnya seperti memakan buah epal, walaupun cara sebenar memakan buah naga ialah dengan memotong dua dan menceduk isinya dengan menggunakan sudu.

Bagaimanapun, di sebalik rupanya yang ganjil, buah naga daripada keluarga ‘cactacea’ yang tergolong dalam spesies kaktus dan semakin mendapat tempat di kalangan petani moden negara ini, sebenarnya kaya dengan khasiat.

Buah naga mempunyai isi seperti buah kiwi. Pada masa ini, buah naga yang isinya berwarna putih lebih mudah didapati di pasaran, tetapi mengikut pakar pemakanan dan perubatan, buah yang isinya berwarna merah mempunyai lebih banyak khasiat.Secara amnya, pakar sependapat dan mengakui buah naga kaya dengan potasium, ferum, protein, serat, sodium dan kalsium yang baik untuk kesihatan berbanding buah-buahan lain yang diimport.

Mengikut wakil Johncola Pitaya Food R&D, syarikat penanaman dan penyelidikan buah naga merah terbesar di negara ini, AL Leong, buah kaktus madu itu cukup kaya dengan pelbagai zat vitamin dan mineral yang boleh membantu meningkatkan daya tahan dan mengurangkan metabolisma dalam badan manusia.

“Kajian menunjukkan buah naga merah ini sangat baik untuk sistem penghadaman dan peredaran darah. Ia juga memberi tindak balas memberangsangkan untuk mengurangkan tekanan emosi dan meneutralkan toksik dalam darah.Kajian juga menunjukkan buah ini boleh mencegah kanser usus, selain mencegah kandungan kolesterol yang tinggi dalam darah dan pada masa sama menurunkan kadar lemak dalam badan,” katanya.

Secara keseluruhan, setiap buah naga merah mengandungi protein yang mampu mengurangkan metabolisma badan dan menjaga kesihatan jantung; serat (mengawal kanser usus, kencing manis dan diet); karotin (kesihatan mata, menguatkan otak dan menghalang penyakit); kalsium (menguatkan tulang) dan fosferos (pertumbuhan tisu badan). Buah naga juga mengandungi zat besi untuk menambah darah; vitamin B1 (mengawal kepanasan badan); vitamin B2 (menambah selera); vitamin B3 (menurunkan kadar kolesterol) dan vitamin C (menambah kelicinan, kehalusan kulit serta mencegah jerawat).

satu lagi fakta menakjubkan ialah berdasarkan kajian terkini, khasiat buah naga tidak terhad kepada buahnya, tetapi turut wujud pada keseluruhan pokok.bunga buah naga pula boleh digoreng sebagai sayuran, dijadikan ulam dan juga boleh dikeringkan untuk dijadikan teh bunga. Bunga pokok ini mempunyai kadar debunga yang tinggi kerana tempoh ia mekar penuh terlalu singkat, sekali gus menyebabkan lebah dan serangga lain tidak sempat mengambil debunganya secara penuh berbanding bunga lain yang mekar berbulan-bulan.

“Debunga bunga buah naga juga mempunyai khasiat tinggi dan cukup baik untuk kesihatan manusia,” dahan pokok buah naga juga boleh dijadikan salad, ulam, digoreng dengan sambal belacan dan dimasak sup, yang terbukti berkesan untuk membuang toksik dalam badan dan mencuci perut.

“Di Amerika Selatan, dahan buah naga dihancurkan dan diperam untuk dijadikan makanan ternakan seperti lembu dan kambing. Ia terbukti mampu meningkatkan kadar susu, selain kualiti ternakan berkenaan,”Pada masa ini buah naga atau nama saintifiknya ‘Epiphytes’ atau ‘Pitaya’ dan berasal dari Amerika Selatan digemari kaum Cina yang menggelarnya ‘Paw Wang Fa Kor’.

KEBAIKAN
Tingkat daya tahan
Kurangkan metabolisma badan
Baik untuk sistem penghadaman dan peredaran darah
Kurangkan tekanan emosi
Neutralkan toksik dalam darah
Cegah kanser usus
Cegah kandungan kolesterol tinggi
Turunkan kadar lemak.


Salam perjuangan...

Bismillahirrahmanirrahim...

Salam semua. Alhamdulillah, dpt bersua di alam siber ini. Minggu nie saya msih sbuk dgn industri di kilang, mkin nk hbs nie, mkin bnyk pulak keje rasanya. nk demam pn ada rasanya. Nasib baik ada yg sudi tolong dan bantu saya, Terima kasih kpd yg memahami tugas yg saya lakukan di kilang. Moga Allah membalas jasa kpd semua yg membantu saya.. Sibuk2, sempat juga rakan2 sekilang dtg berhari raya ke rumah saya pd mlm selasa kelmarin.. Segala kekurangan harap dimaafi. Mengenai take over government, rakan saya yg berhubung rapat dgn Yb DS Anwar memberitahu, ianya semakin hampir. Hanya tggu faktor teknikal dan strategi politik sahaja. Sama2 doakan kejayaan untuk kesejahteraan bersama dan kemakmuran ekonomi Malaysia tercinta. Ok, sebentar lg saya kongsi info terbaru bersama anda semua.

Sunday, October 12, 2008

info MENARIK

Bismillahirrahmanirrahim...
Salam semua... Nie ada info menarik yg saya dpt dri kwan saya.. Info yg menarik dan PENTING yg anda boleh praktikkan jika berlaku kecurian terhadap kad bank anda.


Nombor pin ATM yg diterbalikkan- Sekiranya anda dirompak dan dipaksa untuk mengeluarkan wang akaun anda daripada mesin ATM, anda boleh meminta bantuan cara senyap dengan
> > > > > > > > > > > > > > > memasukkan no Pin anda di mesin ATM cara terbalik. Sebagai contoh jika no Pin anda adalah 123456, jadi anda harus memasukkan nombor 654321. Mesin ATM akan mengenalpasti nombor tersebut adalah nombor yg diterbalikkan drpd nombor yg sebenarnya melalui kad anda yg masukkan kedalam mesin tersebut. Mesin ATM akan tetap mengeluarkan wang tunai seperti biasa, tapi apa yg kita tidak ketahui, pihak Bank dgn segera akan menghantar pihak berkuasa (Polis) kepada anda. Perkara ini pernah disiarkan di TV baru-baru ini dan ianya menyatakan kaedah ini jarang diguna disebabkan ramai orang tidak mengetahui akan kewujudan sistem yg seumpama ini. Sebarkanlah maklumat ini seluas mungkin untuk manfaat kepada orang lain.

Friday, October 10, 2008

Maaf kepada semua

Bismillahirrahmanirrahim...

Salam kemaafan semua sbb saya x berkesempatan update sbrg posting skrg nie.. saya agk sbuk menyiapkan report Li yg perlu di hntr awal november ini.. InsyaAllah, jika berkesempatan ,saya akan kongsikan crita menarik bersama anda semua.. Doakan saya cemerlang dgn pekerjaan yg dilakukan.. Amin.. Teruskan sokongan anda ke blog ini...
Jumpa lagi

Wednesday, October 1, 2008

Sunday, September 28, 2008

salam Ramadhan.. dan salam syawal bakal menjelma..

Salam semua. Saya minta maaf la.. sdh seminggu x update blog nie. Kebetulan sbuk di bulan mulia ini. Sibuk dgn tempahan brg dan di kilang praktikal. Hanya Allah tao betapa letihnya saya melayan kerenah2 manusia nie. lpas 2, blik kilang dh ptg, nk siapkan juadah berbuka.. mlm blik terawih mcm2 kerja perlu disiapkan. memang penat... mgkn dugaan di bulan mulia nie.. alamak, bru nk bercerita pnjg.. dh azan nie... ok laa, saya berbuka dan nk solat mgrb... Mungkin selepas tarawih, kta bersua lg jika berkelapangan.... TERIMA KASIH KEPADA YG SETIA MELAWAT LAMAN AMBO NIE....

Sunday, September 21, 2008

relax2 MINDA

salam semua... huhu, dh lm x msuk blog nie.. sorie la.. saya agk sbuk la dlm bulan ramadhan nie. Almaklumlah, mgkn bnyk keje perlu diselesaikan.. Mari kita relax2 minda... Yg pempuan jgn mare pulak bc nei yer... hehe...Mgkn kebetulan sahaja berlaku kpd anda..Sebelum anda membaca entri ini,cuba jawab soalan ini dahulu. Agak-agak, betul ke yang wanita ini kompleks dari lelaki? Hurm..fikir-fikirkanlah sambil anda membaca entri ini yer.

Lelaki
1. Waktu lunch, jalan ke tempat makan
2. Sampai kedai makan, masuk
3. Ambik Pinggan
4. Letak nasi
5. Letak Lauk
6. Ke kaunter, Bayar nasi dan Air Sekali
7. Makan
8. Habis
9. Balik Opis or
10. G surau

Perempuan
1. Waktu lunch, jalan ke kedai makan
2. Perhatikan orang waktu jalan
3. Sempat mengumpat dulu
4. Sambil jalan betulkan tudung, tgk baju sendiri, tgk kaki
5. Tengok baju orang lain, especially yang cantik dr baju sendiri.
6. Sampai kedai makan, jenguk-jenguk dulu
7. Ramai orang,cari kedai lain.
8. Jalan lagi
9. Dah puas ati..masuk..
10. Survey lauk dulu 2, 3 minit.
11. Carik2 pinggan, ambik pinggan
12. Belek-belek pinggan, bersih ke?? tak bersih?..eeeeiiii. .
13. Dah puas ati, ambik nasi
14. Ambik nasi ceduk sikit-sikit
15. Tak sah kalau tak ceduk 2/3 kali
16. Buang balik nasi.banyak. .
17. Tak puas ati, banyak lagi..buang lagi..(tinggal sejemput)
18. Godek2 sikit nasi dalam pinggan 2minit
19. Carik lauk. Survey dulu keliling meja. Tenguk sana, tenguk sini
20. Jengok dlm bekas lauk, ambik kuah sikit
21. Jengok bekas lauk lain, ceduk kuah sikit lagi
22. Jengok lagi? sambil tu tengok2 orang, jeling-jeling
23. Ambil lauk
24. Pusing lagi
25. Carik sayur pulak!
26. Ambik sayur selepas survey dan keliling 2 minit
27. Ke kaunter bayaran
28. Tgk2 nasi dlm pinggan
29. Berbisik ngan kawan 鈥渁laamak byk la aku ambik鈥�
30. Sampai depan kaunter 鈥渂erapa?鈥�
31. Bukak dompet..belek2 celah kad2 bank, celah kad2 nama, celah gambar2..
32. Keluarkan duit
33. DH tao harga pn, msih kira2 duit lg.. cukup ke tidak
34. Tutup dompet. Ambik nasi
35. Tinjau-tinjau tempat duduk.
36. Jumpa tempat duduk..alamak kotorlah!!!
37. Cari tempat duduk lain
38. Jumpa. Duduk..
39. Alamak. Air tak order lagi
40. Tinjau2, carik org order air..sambil tangan betulkan tudung
41. Order air
42. Bangun
43. Ambik sudu
44. Duduk
45. Bangun
46. Ambik Tisu
47. Duduk
48. Air sampai
49. Belek dompet (Step tadi)
50. Bayar
51. Tutup
52. Minum air
53. Start makan
54. Tengok-tengok orang sambil makan
55. Makan separuh..kenyang
56. Sebab dah minum air
57. Letak sudu, letak garpu
58. Pinggan tolak tepi
59. Borak2... mcm2 crita
60. kengkadang sempat ngumpat... kui3
61. Pukul 2, naik opis..
62. Ambik beg makeup, g surau!!!!!
Last3.. pukul brapa bru wat keje kat ofis.....
BILa waktu blik, dia yg ankat beg tangan dulu.... hehe

BERBEZA KAN??? :)

Ha ha ha. So, adakah perempuan memang kompleks atau list ni yang saja ditokok tambah? Mari-mari berikan komen anda yang bernas itu.

Sunday, September 14, 2008

akibat tak bersahur dan berbuka berlebihan..














Bismillahirrahmanirrahim.
Salam semua... ok, bersempena Ramadhan nie marilah sama2 pertingkatkan amlan bg org islam... Gmbr di atas adalah akibat tak bersahur dan selepas itu akkibat mkan terlalu bnyk ketika berbuka.... hehe, penuh sinis.. TETAPI inilah yg berlaku di kebanyakan antara kita...
SAMA SAMA RENUNGKAN...

Wednesday, September 10, 2008

MENU olimpik






Bismillahirrahmanirrahim.

Salam semua....now agk sbuk laa.. siang sbuk di kilang dan mlm kna siapkan report2 selepas solat terawih.. x sempat nk jengah teratak ambo nie.. terima kasey kpd yg sudi menjenguk teratak ambo nie.. Ari nie ada dpt gmbr dari member yg smpt g olimpik di china.. Mari kita tengok makanan yg ada dijual di sana.. Agk2 brpa rmi rakyat Malaysia yg beli makanan ini jika dijual di negara kita yer.... sama2 fikirkan jawapannya.... ok




Monday, September 8, 2008

CERITA sebagai iktibar....

Bismillahirrahmanirrahim...

Salam semua. Today, saya nk kongsi satu cerita, ini berlaku pada org kg saya. Terpulang kpd anda ingin percaya atau tidak... Moga dapat jadikan iktibar...


MELAKA - Amalan mandi malam boleh menyebabkan lumpuh!

Mungkin ramai yang tidak mempercayainya dan menganggap ia hanya mitos.Namun bagi Umar Abdul Rahman, 62, amalan mandi malam dipercayai telah menyebabkan isterinya, Asnah Yaman, 60, lumpuh seluruh badan sejak empat bulan lalu.


Menurutnya, isteri beliau mula mengamalkan mandi malam iaitu antara pukul 8 dan 9 malam setiap hari sejak enam tahun lalu. Saya pernah menasihatkan isteri agar tidak mandi malam kerana pernah terdengar petua orang tua bahawa mandi malam tidak elok untuk kesihatan,katanya ketika ditemui di rumahnya di Bukit Lintang di sini semalam. Umar memberitahu, nasihatnya itu tidak diendahkan oleh isterinya itu dan beliau (isteri) terus mengamalkan mandi malam setiap hari.


Kira-kira empat bulan lepas, secara tiba-tiba isteri saya mengadu badannya rasa lemah dan hanya berbaring di katil saja.Namun setelah dua hari, keadaan isteri saya masih tidak berubah lalu saya membawanya ke hospital dan disahkan lumpuh, kata pesara tentera itu.Beliau memberitahu, setelah isterinya lumpuh, beliau semakin yakin bahawa petua itu memang ada kebenarannya dan amalan mandi malam memang boleh mengundang pelbagai penyakit. Ujarnya, selain boleh menyebabkan lumpuh, beliau juga percaya amalan mandi malam boleh menyebabkan seseorang itu tidak subur.


Kepada yang suka mandi malam, saya nasihatkan agar tinggalkan amalan itu sebelum terlambat, katanya.

*CEGAH SEBELUM PARAH....MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI... ")


Sunday, September 7, 2008

MaKaN dan ciNTa

Bismillahirahmanirrahim..

SALAM semua.. bagaimana dgn ramadhan anda, moga2 makin bersemangat menghadapi ramadhan tahun ini. Ok, hujung2 minggu nie, mari kta relax2 minda. Saya sertakan cara makan anda dengan cinta anda.Mungkin anda percaya atau tidak, tp anda boleh perhati cara si kekasih hati atau pasangan anda makan di depan anda...Setiap perkara yg dilakukan mgkn berkait rapat dgn fitrah manusia,so... Perhatikan cara makan pasangan anda....


gaya teman kamu makan! Masing-masing ada gaya yang tersendiri. Ada yang makan penuh kesopanan, ada yang makan sambil bercakap bahkan sambil tersembur pun ada! Ha...jangan tak tahu. Gaya makan si dia di meja makan juga ada memberikan gambaran sikap sebenar si dia. Apa kata kita selidik. Ini berdasarkan kaji selidik yg dilakukan kaitan sikap dan kaedah semasa makan. Perhatikanlah bagaimana gaya si dia makan tapi jangan pula sampai dia terperasan. Barulah kamu boleh menilai peribadinya. Semoga terhibur dgn artikel kali ini.

Makan dengan tenang :


-Wah! Skima habis nampaknya. Suapannya penuh hati-hati. Tapi sikapnya itu
buat kamu bosan. Geram pun ada gak. Mana taknya, dia seolah-olah lebih 'minat' dengan makanan itu berbanding dengan diri kamu sendiri. Namun disebalik sikap dingin si dia itu menggambarkan bahawa dia seorang yang tegas dalam! membuat keputusan dan usah diragui soal kesetiaannya. Kamu tetap satu di hatinya! Cewah!

Asyik belek makanan :


-Hai! Dia lebih banyak pandang makanan daripada wajah kamu! Macamlah makan tu sedap sangat. Perhatikan cara dia makan. Cukup teliti. Misalnya kalau makan ikan, tulang-tulang ikan itu siap disusun di tepi pinggan. Elok saja! Usah gusar, itu menandakan dia amat prihatin dalam tiap apa juga yang dilakukan. Selain itu, tentu saja dia memang serius dengan kamu. So, usahlah diragukan cintanya

Serius ketika makan :


-Kiranya gaya makan dia okey saja. Tak terlalu cepat atau lambat sangat. Sesekali dia akan berbual tapi taklah kerap sangat. Bermakna kamu masih lagi 'wujud' di depannya. Namun ketika mengunyah, matanya asyik perhatikan kamu hingga kadangkala kamu nak makan pun segan. Alahai! Bertuahnya badan! Nampak sangat dia teramat sayang terhadap kamu dan tak mahu kamu 'hilang' sesaat pun dari pandangannya. Jaga-jaga, kang nanti tercekik tulang pulak! Sikap pelindung jelas ditunjukkan terhadap diri kamu. Berbahagialah yek!


Makan sambil borak :


-Syok sangat berbual dengan kamu sampaikan nasi di dalam pinggan pun tak luak. Itu menggambarkan si dia seorang yang periang dan susah nak tengok dia marah. Tapi, merajuk tu adalah. Selain itu, dia juga gemar berterus-terang kerana baginya itu adalah antara perkara utama untuk memastikan sesebuah perhubungan itu berjaya. Tapi awas, jangan buat dia marah. 'Angin satu badan'lah pulak!


Makan sambil kerap tengok jam :


-Tiap kali makan, selalu nak cepat sedangkan masa masih panjang dan tak ada perkara yang nak 'dikejar'. Jangan salah faham, bukan dia ada date dengan gadis/jejaka lain, cuma itu dah memang tabiat dia. Itu semua menunjukkan bahawa dia sebenarnya amat menitikberatkan soal masa. Tengok saja tiap kali berjanji. Mesti 'on time' dia sampai. Sebab tu dia tak suka seseorang yang lembap.


Makan sambil merungut


- Ada saja yang tak kena. Makanan tak sedaplah,macam kat cafe,kurang garamlah dan macam-macam lagi. Kadangkala tu, sakit juga hati kamu dibuatnya. Alah! Biasalah tu, dia kan jenis yang suka berterus-terang. Apa saja yang dirasakan tak puas hati akan diluahkan walaupun kadangkala ia merimaskan kamu.Tapi di sebalik sikapnya itu, ia menunjukkan bahawa dia teramat mengambil berat terhadap diri kamu. Cuma awas, dia tu kuat cemburu. Jadi, jangan gatal-gatal nak menjeling jejaka/gadis kat cafe atau di meja sebelah walaupun sekadar untuk cuci mata. Nahas u all nanti!

Sudah baca semua.. bagaimana agknya cinta anda.. Anda sahaja yg boleh menilai.bagaimana pula cara korang makan.....dan cinta korang....erk ? hehe.....

*CINTA KEPADA ALLAH ADALAH CINTA HAKIKI

Friday, September 5, 2008

Bismillahirahmanirahim....

Salam semua.. Artikel ini saya terima dari seorang teman di Belanda, yang mendapatkannya dari seorang temannya yang manuntut dan bekerja di salah satu rumah sakit di Rotterdam /Belanda. saya rasa amat pntg untuk kita semua tahu.

ALUMINIUM CHLORHYDRAAT DALAM DEODORANT


Aluminium Chlorhydrate, untuk selanjutnya saya singkat menjadi AC. AC terdapat dalam Nivea Deodorant sensitive without alcohol dan juga dalam Dove Deodorant Silk Dry (tutup emas), tidak didalam Dove fresh touch, juga rexona men xtreme.

Baru2 ini saya menghadiri sebuah seminar tentang kancer payudara. Waktu soal jawab, saya mengajukan pertanyaan tentang, mengapa bahagian ketiak adalah tempat dimana paling sering perkembangan kancer payudara terjadi.

Waktu itu pertanyaan saya tidak dpt dijawab dan akan diberi jawapan kemudian hari. Selang beberapa waktu, saya menerima pos, dimana ada keterangan/jawaban atas pertanyaan saya. Keterangan atau jawaban itu ingin saya informasikan kepada anda semua.

Penyebab utama untuk kancer payudara adalah karana pemakaian produk2 ANTI-TRANSPIRANTEN (= anti peluh). Kebanyakan produk yang ada dipasaran merupakan kombinasi dari anti-peluh dan deodorant. Produk Deodorant sendiri tidak berbahaya.

Mohon periksa bahan2 apa saja yang tertera dikemasan produk2 deodorant anti-peluh anda dirumah! Jika mengandung AC, SEGERA BUANGLAH, seperti. Rexona dan Dove Deodorant. Cuba menggunakan lain yang tidak mengandung bahan AC ini.Biar mahal sedikit asal tidak mudarat kpd kesihatan kita.


Alasannya adalah sederhana: Hanya beberapa bahagian dari tubuh kita yang dapat mengeleminasi zat2 racun, iaitu bagi. belakang lutut, belakang kuping, diantara kaki dan
ketiak. Zat2 racun ini dikeluarkan dalam bentuk peluh.

Produk2 anti-peluh mencegah peluh keluar. Dengan menggunakan deodorant anti-peluh, zat2 racun tadi tidak boleh dikeluarkan dari dalam tubuh, melainkan tertumpu di kelenjar getah bening dibawah lengan. Asal kanser payudara kebanyakan ditemukan di area bagian atas payudara.

Laki2 tidak sepeka wanita terhadap type penyakit ini. Meskipun laki2 menggunakan produk2 anti-peluh, bahan2 produk ini biasanya tinggal melekat dipermukaan ketiak dan tidak langsung masuk kedalam kulit.

Kaum wanita yang setelah mencukur bulu ketiak dan terus menggunakan produk anti-peluh lebih banyak risikonya, karana lewat luka2 kecil yg mungkin terjadi akibat mencukur bulu ketiak. bahan2 kimia yang ada dalam produk anti-peluh bisa lebih cepat masuk kedalam tubuh.

Rupa-rupaanya setelah di periksa, saya pn memakai deodorant yg mempunyai AC. Saya terus buang dan akan berhati hati ketika memilih deodarant selepas ini.Tolong sebarkan hal ini kepada semua laki2 dan perempuan yang anda kenal atau pun xkenal. Kanser payudara kian hari mencapai jumlah yang membimbangkan.

HARAP KEMENTERIAN KESIHATAN DAN SYARIKAT YG TERBABIT DPT MEMBERI PENJELASAN BERKAITAN


Monday, September 1, 2008

SALAM RAMADHAN DARIKU...

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan


"Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:

-Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);

-Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri; *-

-Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah Rasullullah dan para sahabat , dan dilakukan pada hari Jumaat. Oleh itu SAYA TERLEBIH DAHULU MEMOHON MAAF jika saya ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengaja maupun yang di sengaja , semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dengan penuh keberkatan..

SALAM RAMADHAN DARIKU...

Sunday, August 31, 2008

Bismillahirahmanirrahim....


Pixel Code Graphics



Alhamdulilah, saya baru blik dari solat terawih, ramai juga yg hadir walaupn jika dhitung msih ramai yg x hdr.. mgkn solat berjemaah di rumah bersama kelurga msg2 atau di surau berdekatan. Walaupun hari ini Hari Kemerdekaan, saya lebih berminat untuk menulis mengenai Ramadhan. Slam merdeka buat semua.. Pada saya, pertemuan Hari Kemerdekaan pada hari ini dan bermulanya Ramadhan merupakan satu mesej simbolik daripada Allah SWT kepada kita, supaya kita memerdekakan diri kita daripada belenggu nafsu dan kejahatan yang selalu mengganggu hidup kita.

Pertemuan merdeka dengan Ramadhan ini juga bererti bermulanya satu titik permulaan untuk kita berhijrah untuk kita menjadi insan yang lebih baik. Bermulanya Ramadhan, merdeka lah kita daripada syaitan laknatullah yang selama ini memangkin serta mendidik nafsu kita supaya lebih gagah mengatur langkah kita ke arah kebinasaan. Bermulanya Ramadhan, merdekalah kita dari kesakitan yang datang akibat permakanan yang mengikut hawa nafsu yang menjuruskan kita kepada penyakit. Bermulanya Ramadhan, merdeka lah kita dari sikap mementingkan diri sendiri, tamak haloba, cintakan dunia akibat godaan nafsu yang tidak mengenal erti ikhlas, ihsan dan wasatiyah.

Bermulanya Ramadhan, merdekalah kita dari sifat kedekut dan bakhil. Bermulanya Ramadan, merdekalah kita dari sifat hasad dengki dan iri hati. Bermulanya Ramadhan, merdekalah kita dari gelojak nafsu seks yang membawa kita kepada keseronokan sementara dan dosa di luar izinNya. Bermulanya Ramadhan, merdekalah kita, dari belenggu ikatan syaitan yang telah dipasung agar kita dapat melangkah dengan bahagianya ke syurga Allah SWT. Insyaallah.


SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK.


Pixel Code Graphics

Saturday, August 30, 2008

Bismillahirahmanirahim...

Salam semua.. Setelah mengetahui khasiat2 dlm mknan, mari kita lihat petua untuk makan pula. InsyaAllah jika diamalkan akan mendapat kesihatan yg baik. Moga anda semua dapat amalkan cara pemakanan yg sihat..

Rupa2nya tanpa kita sedar, dalam makanan yg kita makan sehari2, kita tak boleh main balun aje. sebab itulah terjadinya penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit apabila kita telah tua nanti. Apabila kawan2 telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg lain2nya.

Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga. Ustaz Abdullah Mahmood kata, Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari2. apa kata kita ikut diet ini kawan2. tak payahlah
susah2 makan pil untuk kurus. Insyaallah kalau kawan2 ikut diet Rasullullah ini, kawan2 takkan sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jangan makan SUSU + DAGING

Jangan makan DAGING + IKAN

Jangan makan IKAN + SUSU

Jangan makan AYAM + SUSU

Jangan makan IKAN + TELUR

Jangan makan IKAN + DAUN SALAD

Jangan makan SUSU + CUKA

Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL

# JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH
DAHULU, BARU MAKAN NASI.

# TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.

# JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA
AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.


Nampak memanglah pelik.. tapi, kalau tak percaya... kawan2
cubalaa.................................
Ianya takdelah dalam jangka masa terdekat nie.... Ianya berkesan bila kita sudah tua nanti.

Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di kuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

p/s : Sampaikan walau sepatah...

Wednesday, August 27, 2008

Khasiat TAUGEH

Bismillahirahmanirahim...

Salam semua... saya bru blik kenduri nie.Nk dijadikan cerita, ada la lauk taugeh yg disediakan oleh tuan rumah. Ada la seorang pak cik nie 'bertekak' asal taugeh. Rupa2nya mereka bertekak pasal taugeh yg dimakan. Yg seorang nie kat taugeh xde khasiat lgsg, org cerdik xmkn taugeh sbb tiada khasiat... Yg seorang lg lg mengatakan taugeh bnyk khasiat. Org cerdik akan mkn taugeh. Merekamenegakkan hujah msing2 sehinggaah hbs sepinggan nasi dimakan. Xtao la saya, sape mng, sape kalah. Pak cik nie, kedua2nya pencen kerajaan rupanya. Saya pulak, lps hbs knduri msih berfikir2 apa khasiat taugeh nie... Cari punya cari, jom kta kongsi info nie.. Terima kasih kat pcik td sbb dpt pula msukkan info dlm blog sya...Harap pakcik baca blog saya..:)

Makanlah tauge... jangan tak makan!!!

Memakan taugeh untuk hidangan makan tengah hari mahupun makan malam sering kali dipandang sebelah mata oleh kebanyakan kita. Tauge dilihat sebagai hidangan yang langsung tidak menyelerakan. Taugeh bnyk terdapat dlm masakan melayu.

Tapi tahukah anda, tauge yang kerap kali menjadi pilihan terakhir untuk dijadikan sayur ini sebenarnya mempunyai banyak khasiat. Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita.Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia. Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dukatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.

Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.

Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan tauge secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus. Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka. Saponi dalam tauge, menghalau "lemak jahat" LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.

Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.

Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser.

Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser. Selepas membaca kebaikan sayur tauge janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya... Selamat semua.

Monday, August 25, 2008

Kenal pasti ramuan pada label makanan

Ok... Setelah anda semua mengetahui kepentingan membaca label ketika ingin membeli makanan, now, kenal pasti pulak ramuan pd label makanan. Dari ramuan anda dh dpt tao sama ada sesuatu makanan tue berkasiat ke tidak. Mari jelajah senarai ramuan di label makanan yg anda beli..

Senarai Ramuan
Senarai ramuan kelihatan seakan-akan saperti resipi. Ia memberitahu anda tentang bahan-bahan yang ada didalam makanan dalam bungkusan tersebut. Ramuan itu biasanya di tulis dalam bentuk menurun berdasarkan beratnya. Ramuan yang ditulis paling atas dalam senarai adalah yang paling banyak digunakan, diikuti dengan yang kedua dan ketiga banyak dan seterusnya.

Mari kita perhatikan senarai ramuan dalam sebuku roti sebagai contoh nya.

Ramuan

Tepung protein tinggi, granual gula, tebu, lemak sayuran, ragi roti, garam, tepung soya, pemantap doh, vitamin C, kalsium, zat besi, kalsium propionate.

Namun sesetengah ramuan diberikan nama berbeza antara satu senarai dengan yang lain. Lemak dan minyak umpamanya, akan disenaraikan sebagai vegetable oil, dripping, shortening atau hydrogenated vegetable oil.

Semua jenis lemak tersebut mempunyai nilai tenaga yang sama tetapi berbeza dari segi darjah ketepuannya. Lemak dan minyak daripada sumber haiwan adalah yang paling tepu. Ia tidak sesihat lemak dan minyak daripada sumber yang tidak tepu saperti safflower, bunga matahari atau kacang soya.

Gula
Dalam senarai ramuan bahan ini boleh ditulis sebagai gula tebu, gula perang atau gula asli (raw sugar), gula aising, sukrosa, gluscose, dektrosa, maltosa, fruktosa, mollase, sirap jagung atau madu yang kesemuanya mempunyai nilai tenaga serupa.

Pemanis tiruan saperti aspartame, saccharin dan acesulfame juga boleh dimasukkan ke dalam senarai gula.

Garam
Kadang2 garam ditulis sebagai sodium chloride tetapi ia juga boleh ditulis sebagai rock salt, sea salt atau vegetable salt.

ok. Inilah antara maklumat yg saya boleh kongsi bersama untuk kali ini. Bnyk lg maklumat yg anda perlu tahu selepas ini...
----- ilmu walaupun sedikit, amat berguna jika dimanfaatkan... DAN ilmu xkan berguna walaupun bnyk, jika kita tidak amalkan..

Sunday, August 24, 2008

MINUMLAH air zam zam

Umum mengetahui bahawa terdapat bnyk kelebihan meminum air zam zam. hari ini, mari sama-sama membaca kisah tentang air zam zam..

AIR zamzam mempunyai banyak kelebihan dan keistimewaan berbanding air lain. Perkara ini diperakui oleh banyak kajian saintifik, termasuk sarjana Barat.

Air zamzam mempunyai banyak khasiat dan kelebihan seperti sabda Nabi Muhammad SAW bermaksud: "Sebaik-baik air di permukaan bumi adalah air zamzam. Padanya ada makanan yang menyegarkan dan penawar bagi segala penyakit."Ia juga mempunyai beberapa keistimewaan antaranya tidak pernah kering walaupun berjuta-juta manusia memanfaatkannya setiap hari, terutama pada musim haji. Air zamzam tidak akan kering hingga hari kiamat. Hal itu, adalah bukti keagungan dan kebesaran Allah. Air zam zam baik untuk semua perkara seperti di beri kpd bayi yg baru lahir, di amalkan oleh ibu yg sdg mengandung dan untuk sebarang kegunaan dgn niat yg baik. Sesuai juga untuk kegunaan memasak.

Ulama sepakat bahawa sunat bagi orang yang mengerjakan ibadah haji dan umrah, minum air zamzam. Ini disebabkan Nabi Muhammad SAW minum air zamzam.Berdasarkan nas asy-Syafi'eyah, bahawa air zamzam itu sunat diminum dalam apa keadaan sekali pun. Hukum sunat itu tidak hanya khusus selepas mengerjakan tawaf, bahkan sunat diminum bagi setiap orang walaupun bukan pada waktu mengerjakan ibadah haji atau umrah.

Disebutkan dalam hadis, Jabir bin `Abdullah, katanya: "Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda: "Air zamzam itu diminum untuk keperluan apa saja." (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Dalam erti kata lain, jika meminumnya dengan maksud menghilangkan rasa haus, maka Allah akan menghilangkan rasa hausnya. Jika meminumnya untuk menghilangkan rasa lapar, maka Allah akan mengenyangkannya. Sekiranya, meminumnya untuk menyembuhkan penyakit, maka Allah akan menyembuhkan penyakitnya.

Diriwayatkan Rasulullah gemar meminumnya dan tangan Baginda yang mulia dan penuh barkah pernah dicelupkan ke dalam perigi zamzam. Rasulullah pernah bersabda: "Air zamzam itu diminum mengikut apa yang diniatkan atau dikehendaki." (Hadis riwayat Jabir, lbnu Abbas, lbnu Umar dan Muawiyah)

Ok, kpd mereka yg ingin ke tanah suci, bekalkanlah air zam zam pulang ke tanah air kerana banyak kelebihannya.. SELAMAT minum air zam zam..


Saturday, August 23, 2008

KHASIAT BAWANG PUTIH

SALAM SEMUA SAHABAT, Alhamdulillah dpt juga update posting terbaru nie. Maaf la sehingga ada sahabat yg menegur knp x update.. tq kpd semua yg prihatin, saya agak sibuk 3 hari nie.. Nk g Permatang Pauh, x dpt cuti pulak.. huhu.. Doakan kejayaan DS Anwar Ibrahim, semoga dapat mengembalikan zaman kegemilangan MALAYSIA tercinta.. Amin... ok, hari nie kita baca info mengenai bawang putih pula...


Bawang putih telah lama dikatakan baik untuk kesihatan, tetapi apakah yang membuatnya menyihatkan tidak begitu jelas. Kemusykilan itu kini terjawab melalui satu kajian yang telah dijalankan dan dilaporkan dalam makalah Akademi Sains Nasional di Amerika Syarikat.

Para penyelidik kajian itu mendapati bahawa memakan bawang putih meningkatkan bekalan semula jadi hidrogen sulfida (hydrogen sulphide). Tubuh manusia sebenarnya mengeluarkan sendiri hidrogen sulfida yang bertindak sebagai antioksidan dan memberi isyarat menerusi sel-sel untuk menenangkan saluran darah dan menambah pengaliran darah.

Dalam kajian terbaru yang dilakukan di Universiti Alabama di Birmingham Amerika, itu para penyelidik mendapati bawang putih turut mengeluarkan hidrogen sulfida yang berguna. Untuk kajian itu, mereka telah mengeluarkan jus daripada bawang putih dan mencampurkan sejumlah kecil jus itu dengan sel-sel darah merah manusia.

Mereka mendapati bahawa sel-sel itu dengan segera mengeluarkan hidrogen sulfida. Keupayaan bawang putih mengeluarkan hidrogen sulfida mungkin boleh memberi jawapan mengapa kita boleh terlindung daripada diserang barah jika memakan makanan yang kaya dengan bawang putih.

Ini termasuk barah buah dada, barah prostat dan barah usus. Pakar-pakar lain pula mendapati bawang putih juga boleh menyihatkan jantung. Walaupun ia belum menunjukkan secara konsisten boleh menuruhkan kadar kolesterol, para penyelidik dari Maktab Perubatan Albert Einstein di Amerika mendapati awal tahun ini bahawa menyuntik hidrogen sulfida pada tikus hampir mencegah keseluruhannya kerosakan pada otot-otot jantung akibat serangan jantung.

Dr David W. Kraus, professor bersekutu bidang sains sekitaran dan biologi di Universiti Alabama, berkata memakan lima biji atau lebih bawang putih melalui masakan sehari adalah disarankan jika kita ingin meraih faedah bawang putih. Namun, beliau mengingatkan agar usah memasak terus bawang putih selepas ia dihiris, ditumbuk atau dikisar, sebaliknya biarkan ia selama kira-kira 15 minit untuk meraih faedah nya. Ini akan membolehkan berlakunya reaksi enzim pada bawang putih.

Ok... after this, bley la kira2 jumlah bawang putih yg ingin dimakan...

Monday, August 18, 2008

PERKARA yang perlu diamalkan

Salam semua.. Semua mengetahui amalan membaca label pd pek makanan adalah perlu, tetapi berapa ramaikah yg mengamalkan perkara ini. Mari kita singkap kebaikan membaca label pd makanan yg kita beli. Cerita hari nie tentang amalan yg perlu dan patut anda semua amalkan ketika membeli. Perkara yang perlu dijadikan amalan ialah Membaca label bungkusan makanan.

Ini disebabkan pada label tersebut ada pekara-pekara berikut :

  • Segala maklumat mengenai ramuan yang terkandung dalam makanan tersebut. Bahagian ini dinamakan sebagai senarai ramuan atau ingredient list
  • Maklumat pemakanan daripada Panel maklumat pemakanan.
  • Maklumat mengenai produk-produk makanan yang lebih baik untuk kesihatan dan ia boleh dikenali melalui simbol Healthier Choice pada bungkusan makanan
  • Maklumat tentang dakwaan nutrient makanan. Dakwaan ini akan memberitahu anda sama ada sesuatu makanan itu mengandungi banyak serat, bebas kolestrol atau rendah lemak dan sebagainya.
  • Selain itu, terdapat juga tarikh dibuat dan tarikh luput untuk sesuatu produk.
  • Logo HALAL pula perlu dipentingkan oleh setiap muslim.
OK, sekarang anda telah mengetahui kepentingan membaca label pada bungkusan makanan.. anda telah amalkan perkara ini.. TAHNIAH jika anda telah amalkannya.. bg yg blom mengamalkan, amalkan mulai SEKARANG... *)

AMALAN PEMAKANAN... pilihan tepat


BERSUA kita semula.. today, kita kongsi cerita lg tentang food.... Story kali ini untuk menjaga kesihatan anda.Maklumlah, skang nie bnyk makanan di jual di pasaran, kita sahaja yg menentukan nk beli or not. From now, hati-hati dgn kandungan dalam makanan anda..

SELAMAT MEMBACA...

Di bawah adalah berita kesihatan dari California. Kerajaannya telah mengharamkan penggunaan trans fat di dalam penyediaan makanan. Nama lain bagi trans fat adalah HYDROGENATED VEGETABLE OIL.

Kandungannya mempunyai kimia bernama hexane seperti yang terdapat dalam diesel. Ia menyebabkan bengkak saluran darah, menyebabkan saluran darah tersumbat dan menyebabkan plaque di atas permukaan dinding saluran darah. Akibatnya, jantung sentiasa terpaksa kerja kuat untuk pam darah ke seluruh badan.


Kalau membeli apa-apa makanan seperti cokelat, makanan sudah proses, makanan siap masak masak dan sebagainya di supermarket, harap baca label dan lihat jika ada HYDROGENATED OIL. Jika ada, tinggalkan dan cari alternatif.Anda boleh mencari makanan yg tiada kandungan trans fat. Jika anda mengambil dalam kuantiiti yg tinggi dlm kehidupan anda, boleh membawa kemudaratan. Pilihlah makanan yg berkhasiat dan akan akan mudah bebas dari penyakit.


**INFO INI MUNGKIN MEMBANTU ANDA...Tiada makanan yang lebih sihat daripada makanan segar yang dimasak di rumah, buah-buahan tempatan dan air putih.

Semoga sahabat-sahabat semua menjadi lebih sihat dan panjang umur. mulakan memasak dengan BISMILLAH dan berdoalah moga dikekalkan kesihatan untuk melakukan kebaikan di dunia ini.

MOGA MENDAPAT RAHMAT ALLAH.. AMIN

------------ --------- --------- --------- --------- -----

Saturday, August 16, 2008

ANEH TAPI BENAR.....

Salam semua... Bersua lg dgn satu lagi kisah yang boleh anda semua jadikan iktibar.. Kisah ini berkaitan dengan amalan yg sering kita lakukan... NAMPAK MUDAH, tp kesannya....... ANDA TERUSKAN MEMBACA...

JANGAN JILAT SAMPUL SURAT!!!

Seorang wanita sedang bekerja di sebuah pejabat pos di California .Beliau tidak menggunakan span untuk perekat sampul suratnya tapi sebaliknya menjilat pelekat sampul surat yang dipegangnya .Pada hari yang sama juga wanita itu mendapati terdapat satu luka kecil pada lidahnya. Luka itu membengkak..

Wanita tersebut terus pergi berjumpa doktor Tetapi setelah diperiksa oleh doktor tiada apa yang tidak kena dengan lidah beliau dan doktor menganggap bahawa ia hanya lah luka kecil dan bengkak biasa. Wanita itu tidak merasakan sakit atau kebas walaupun lidahnya bengkak.Tetapi setelah hari berganti hari Bengakpada lidah wanita tersebut semakin membesar.

Dengan rasa yang tidak puas hati beliau terus berjumpa doktor kembali dan memaksa doktorberbuat sesuatu pada lidahnya.Doktor tersebut terus mengarahkan wanita itu menjalani ujian x-ray. Keputusannya doktor tersebut mendapati terdapat satu benjolan pada lidah wanita itu. lantas doktor menasihatkan agar wanita itu menjalankanpembedah an kecil pada lidahnya untuk memastikan punca benjol pada lidah wanita tersebut.
Tetapi apa yang berlaku ialah sebaik sahaja doktor memotong bahagian yang benjol tersebut, seekor lipas keluar daripada lidah wanita itu
Kesimpulannya terdapat telur lipas padapelekat sampul suratyang dijilatnya.Telur itu mampu menetas didalam lidah dan kelembapan didalam mulutnya.

Ini adalah kisah benar yang ditulis di dalam berita CNN.
Andy Humes menulis:

'Saya pernah bekerja di dalam kilang membuat sampul surat .'

'Anda tentu tidak percaya jika saya mengatakan didalam tangki pelekat untuk diletakkan pada penutup sampul surat terdapat beraneka benda yang terapung di permukaan 'tray' gam tersebut!' 'Saya
sudah bertahun tidak mengamalkan perbuatan menjilat perekat sampul surat sebaliknya saya menggunakan span basah.'

'Saya juga pernah bekerja di sebuah syarikat percetakan.Majikan
tidak membenarkan pekerjanya menjilat sampul surat .Saya tidak pernah faham mengapa.
'Satu hari apabila saya menarik satu palet sampul surat sebanyak
2500 kotak. Di belakangnya terdapat banyak sekali lipas dan telur lipas di suatu sudut pada kotak kertas. Saya melihat beberapa ekor lipas sedang menikmati gam pada sampul-sampul surat tersebut!'

* berfikir sebelum menjilat sesuatu.. *) Harap cerita ini bermanfaat kpd anda..

Friday, August 15, 2008

Kurma Jordan River




Salam semua... ok. hari nie kita kongsi satu lg info, nie saya dpt dari emel seorang rakan..Saya pun tertanya2, selama ini saya makan kurma buatan yahudi ker... NAUZUBILLAH.. Moga semua makanan dalam diri saya, halal dan suci bersih. jika anda tidak percaya pn, fikir-fikirkanlah fakta ini ataupun anda semua boleh kaji dan cari maklumat sendiri..

selamat MEMBACA..

Sekarang bulan puasa bakal menjelma .....berhati- hati..... ...

be careful of Kurma Yahudi ..

Tolong Distribute!

Kurma bercetak jenama "Jordan River" itu sebenarnya bukan dari Jordan tetapi dihasilkan dari negara Israel ..dan diimport serta dikotakkan di Singapura tapi diedarkan di Malaysia.

Ia ditanam di satu kawasan luas di bahagian timur Isreal yang bersempadan dengan Palestin.

Ia dipunyai oleh seorang Yahudi yang kaya...dan ramai pekerja-pekerjanya berbangsa Yahudi dan hasil penjualan kurma itu digunakan untuk tabung orang-orang Yahudi.

Pendedahan ini dibuat oleh akhbar Berita Harian Singapura. Para Muslimin sekalian diharap jangan membeli kurma jenis ini..kasihanlah terhadap rakyat Palestin yang hari-hari ditindas dan dibunuh kejam oleh rejim Yahudi ini.

Perangi Yahudi dalam apa cara sekalipun, walaupun dari segi ekonomi.

ingatlah>>> MAKANAN YANG KITA MAKAN AKAN MELAHIRKAN ZURIAT DAN DARAH DAGING... makanan sumber utama PEMIKIRAN..