Monday, August 18, 2008

AMALAN PEMAKANAN... pilihan tepat


BERSUA kita semula.. today, kita kongsi cerita lg tentang food.... Story kali ini untuk menjaga kesihatan anda.Maklumlah, skang nie bnyk makanan di jual di pasaran, kita sahaja yg menentukan nk beli or not. From now, hati-hati dgn kandungan dalam makanan anda..

SELAMAT MEMBACA...

Di bawah adalah berita kesihatan dari California. Kerajaannya telah mengharamkan penggunaan trans fat di dalam penyediaan makanan. Nama lain bagi trans fat adalah HYDROGENATED VEGETABLE OIL.

Kandungannya mempunyai kimia bernama hexane seperti yang terdapat dalam diesel. Ia menyebabkan bengkak saluran darah, menyebabkan saluran darah tersumbat dan menyebabkan plaque di atas permukaan dinding saluran darah. Akibatnya, jantung sentiasa terpaksa kerja kuat untuk pam darah ke seluruh badan.


Kalau membeli apa-apa makanan seperti cokelat, makanan sudah proses, makanan siap masak masak dan sebagainya di supermarket, harap baca label dan lihat jika ada HYDROGENATED OIL. Jika ada, tinggalkan dan cari alternatif.Anda boleh mencari makanan yg tiada kandungan trans fat. Jika anda mengambil dalam kuantiiti yg tinggi dlm kehidupan anda, boleh membawa kemudaratan. Pilihlah makanan yg berkhasiat dan akan akan mudah bebas dari penyakit.


**INFO INI MUNGKIN MEMBANTU ANDA...Tiada makanan yang lebih sihat daripada makanan segar yang dimasak di rumah, buah-buahan tempatan dan air putih.

Semoga sahabat-sahabat semua menjadi lebih sihat dan panjang umur. mulakan memasak dengan BISMILLAH dan berdoalah moga dikekalkan kesihatan untuk melakukan kebaikan di dunia ini.

MOGA MENDAPAT RAHMAT ALLAH.. AMIN

------------ --------- --------- --------- --------- -----

No comments: