Tuesday, November 23, 2010

Tips Kuatkan Daya Ingatan

nina mazrina


Amalkan Tidur Yang Cukup

- 1/3 hidup kita dihabiskan dengan tidur. Namun ada orang yg suka tidur lewat atau mengabaikan tidur yg cukup. Badan perlu rehat. Keletihan hanya akan mengganggu maklumat/data yang telah disimpan oleh otak dan juga menjejaskan kemampuan untuk mempelajari sesuatu yg baru. Oleh itu, amalkan tidur yg cukup di malam hari kerana ia dapat membantu daya ingatan kita berfungsi.

Mengawal Tekanan

- Tekanan hanya akan membuat jiwa anda tidak tenteram dan menyebabkan kesihatan anda terganggu. Anda juga lebih cenderung untuk menjadi seseorang yang tidak peka dengan keadaan persekitaran. Anda tidak dapat berfikir dengan jelas dan daya ingatan anda juga terjejas. Oleh itu, kawal tekanan anda dengan baik seperti bermeditasi, membaca Al-Quran, yoga, sauna, aromaterapi dan sebagainya.

Berhati-hati Dengan Pengambilan Vitamin atau Makanan Tambahan

- Sesetengah produk yg dijual di kaunter atau farmasi tidak sesuai dengan kita. Ada yg kononnya dapat meningkatkan daya ingatan. Tetapi sebaliknya ada yg memberi kesan sampingan. Oleh itu, lebih baik jika kita mendapatkan vitamin yg diperlukan oleh tubuh badan kita dengan pemakanan yg seimbang atau rujuk dahulu doktor yg bertauliah sebelum?membeli makanan tambahan.

Bersenam

- Bersenam dapat menggerakkan otot-otot dan melancarkan peredaran darah ke otak. Oleh itu, daya ingatan kita juga akan menjadi lebih baik. Amalkan senaman walaupun sekadar berjalan kaki.

Elakkan Kemurungan

- Kemurungan dalam hidup akan menyebabkan hidup anda tidak ceria. Anda sentiasa berada dalam keadaan tidak segar dan rasa kecewa. Lama-kelamaan ia turut menjejaskan daya ingatan anda dan membuat anda tidak hirau dengan persekitaran anda. Ubatilah kemurungan sebelum menjadi serius dengan berjumpa psikiatri atau beramal-ibadah mendekatkan diri kepada Tuhan.

Awasi Pengambilan Ubat

- Daya ingat mungkin menjadi lemah dengan pengambilan ubat-ubatan tertentu seperti pil hormon, ubat darah tinggi, anti-kemurungan dan sebagainya. Jika anda menghadapi masalah daya ingatan disebabkan pengambilan ubat, konsultasi dengan doktor. Jangan mengambil ubat tanpa arahan doktor.

Belajar Sesuatu yang Baru

- Cubalah aktifkan pemikiran anda dengan mempelajari sesuatu yang baru misalnya Bahasa Jepun, kursus kemahiran jangka pendek, menjahit, atau menghadiri ceramah dan motivasi.

Permainan

- Bermain sesuatu permainan seperti board games dapat merangsang minda. Contohnya, catur, scrabble (Sahibba) dan Monopoli. Selain itu, teknologi sekarang lebih baik seperti permainan komputer dan Playstation. Pilihlah jenis permainan yang mencabar minda.

Banyak Membaca

- Jadikan amalan membaca sebagai kegiatan harian. Membaca dapat meluaskan pengetahuan, mengembangkan minda dan menajam daya ingatan. Cuba ingat sedikit-sebanyak fakta yang terkandung di dalam bahan bacaan.

Katakan Berulang Kali

- Untuk meningkat ingatan anda tentang sesuatu maklumat atau tarikh, katakan dengan kuat dan berulang kali sehingga anda benar-benar ingat akan maklumat tersebut.

Fokus

- Daya ingatan dapat dilancarkan sekiranya anda sering fokus dalam sesuatu, contohnya matlamat hidup. Anda juga dapat belajar fokus dengan menumpukan fikiran anda pada sesuatu perkara dan mencatatkan apa yang anda fikirkan.

Bermain Dengan Angka

- Asahkan minda anda dengan cuba bermain dengan angka seperti mengingati nombor telefon rakan-rakan. Selain itu, anda boleh menghubungkaitkan angka-angka tersebut dengan sesuatu bagi meningkatkan daya ingatan.

Membaca Al-Quran

- Sekiranya anda seorang Muslim, amalkan membaca Al-Quran walau sehelai muka surat setiap hari. Membaca Al-Quran dapat menerang jiwa, menenangkan perasaan dan menajamkan daya ingatan dengan lebih baik.


selamat hari raya semua

salam.... x perasan pulak, raya dh lepas yer... hihi... sorry coz xsempat nk wish awal.... anyway, selamat hari raya n selamat bercuti kepada mereka yg bersekolah 2....

Thursday, July 29, 2010

terhangat dan tersangat......


salam semua.....
huhu,saje nk kongsi cerita.. aku jaln2 di KLCC last week, punya rami manusia, yg berjalan sorang ada, bekeluarga ada, berpimpin tngn ada, berpelukan ada, yg bergurau2 ada, marah2 ada.. pendek kata mcm2 ragam ada depan mata aku.... tp yg sgt mendukacitakan hampir 90% pakaian mereka yg lalu didepanku adalah menjolok mata, tiada pakaian lain kah??? fesyen kah?? trend?? atau pn suka2?? ntah lew kan..aku pn tiada jawapan..... ok, nie satu kes pulak.. die org yg berpeluk2, tetiba terfikir pulak aku.. diorg sume nie dh kwen ke.. bkn main mesra lg... ntah lew.. aku pn tiada jawapan..... aku pn bkan lew baik sgt,tp aku harap aku akan bertambah baik, dapat bimbing diri aku , keluarga aku dan org sekeliling aku. jgn jd mcm dlm gmbr nie sudah lew.. mula2 suar pnjg.. last2 kecik jer pakaiaannya...

Aku termenung mengenangkan dosa2 aku yg lalu..
Ya Allah Ampunkalah segala dosa2 ku bersama pasanganku...
hanya syurgaMu yg kami harapkan..... Permudahkan kami ke syurga Mu Ya Allah.

Monday, July 19, 2010

MY BIRTHDAY... HADIAH FOR U ALL




Hari nie ari jadi aku... hihi.. thenz kpd sume yg menjadi follower aku.... doakan aku kaya ceria dan bahagia yer.. aku doakan kalian juga.... terima lah hadiah dari aku ni....









TERUSKAN PERJUANGAN...


Friday, July 2, 2010

Korang nak pahala FREE tak? dihari JUMAAT ni?


Aku salin bulat-bulat dari blog azamanakfelda (moga ALLAH cucuri rahmat kepada roh cikgu Azam). Moga korang pun boleh tolong sebarkan tak payah mintak izin aku nak salin. Tak payah bagi aku upah dan jangan le pulak korang minta upah. Ni benda FREE ma...


Sadaqah Jariah salah satu dari nya mudah dilakukan,
pahalanya? MasyaAllah.. ..macam meter taxi...jalan terus.
Sadaqah Jariah - Kebajikan yang tak berakhir.


1. Berikan al-Quran pada seseorang, dan setiap dibaca,
Anda mendapatkan hasanah.


2. Sumbangkan kursi roda ke RS dan setiap orang sakit
menggunakannya, Anda dapat hasanah


3. bagi bacaan yang membangunkan/menyedarkan seseorang.


4. Bantu pendidikan seorang anak.


5. A jarkan seseorang sebuah do'a. Pada setiap bacaan
do'a itu, Anda dapat hasanah.


6. Bagi CD Quran atau Do'a.


7. Terlibat dalam pembangunan sebuah mesjid.


8. Tempatkan pendingin air di tempat umum.


9. Tanam sebuah pohon. Setiap seseorang atau binatang
berlindung dibawahnya, Anda dapat hasanah.


10. Berikan cerita ini pada orang lain. Jika
seseorang menjalankan salah satu dari hal diatas, Anda
dapat hasanah sampai hari Qiamat.

aminnnnnn...


Monday, June 28, 2010

tentang cinta


Pernah hatiku luka pedih
Kerana dicalari cinta penuh duri
Lemas aku dalam dilema
Kata janji manis sungguh tak bermakna

C/O :
Mencarimu kasih bagai mencari mutiara putih
Walau ke dasar lautan sanggup ku selami
Namun tak percaya apa yang telah aku terjumpa
Kau sebutir pasir tak berharga Demi cinta yang suci
Ku rela korbankan kepentingan diri
Demi sinar bahagia
Ku hambakan diri pada-Nya yang Esa Baru kini ku rasai nikmatnya cinta yang suci
Tiada terbanding dengan cinta yang kau beri
Ranjau yang berduri akan aku tabah menempuhnya
Menyubur iman di dalam jiwa


Demi cinta yang suci
Ku rela korbankan kepentingan diri
Demi sinar bahagia
Ku hambakan diri pada-Nya yang Esa
Demi cinta hakiki


Ku sanggup redahi apa yang terjadi Apalah erti cinta suci
Andai janji-janji sering dimungkiri
Apalah erti cinta murni
Andai kata-kata sering didustai


[audio:Unic_demi_cinta_suci.mp3]



COUPLE....anda tentukan...


Salam semua..... aku ada terbaca satu kmen kat satu entri nie.. minat giler aku ngan apa yg bdk 2 katakan... tq yer ke budak 2, moga Allah impahkan rahmat dan hidayah keatas kamu.. amin...
Then, aku berminat nk kongsi bersama anda semua.... jom sama2 kita kongsi...

kapel tu haram..kalau x mmpu nk kahwin..jgn la gatal nk kapel...ye..kapel tuh bertujuan nk knal2 sblum kawen..moge2 bhagia lps kawen nnti..dapat redha Ilahi...tp kalo sebelom kawen lg dh buat bende2 haram dgn bakal suami/istri (bepegang tgn tuh haram okeyy)..ape lg yg diharap kan??...sesetengah tuh bangge hebahkan2 bile dorng dh kapel 3-4 tahun..whats the point??...aku rs dlm 100 yg kapel..2-3 kapel je kot yg x pnah pegang2 tgn kn..bende nih ramai yg ambik mudah..korng tau x..Nabi ckp..lebih baik dituangkan ke dlm telinga lelaki tuh cairan timah panas ke dlm telinga dia..drpd dia menyentuh perempuan yg ajnabi bagi nya..bende nih bukan bende yg bleh buat maen okeyy..so lepas blk deting bmesra2 dgn awek...kalau tetibe korang eksiden jatuh moto..luke2..tu br sket je balasn nyer..kalo nk dbandingkan dgn balasan yg sepatut nye..kalo x kt dunia..Allah bg kt akhirat nnti kalo korng x btaubat dan tros nk mempertahankan idea kapel korng tuh..huhu..

ramai gak ckp, aku kapel kire aku cop dlu arr..kalo nk tngu aku abis blaja..alamat nyer melepas la aku..hmm..ape de hal..Allah s.w.t maha kaya..kalo btol dia jdoh ko..x kemane pn..x yh kesah sngt arr psl pmpn nih..kt akhirat nnti Allah s.w.t bleh bg beribu2 bidadari kt ko kalo ko sabo dr berkapel2 nih..kt dunia nih..bile ko dh btol2 redi nk kawen..Allah s.w.t akan hadirkan seorng yg btol2 sesuai tuk ko..pecaye lah..hehe..sebab taraf jodoh nih same mcm ajal..sedikit pn xkn berubah..dan Allah s.w.t dah tetapkan dh sebelum ko lahir lg...so pikir2kan lah..dan selamat beramal..hehe..sori..terpanjang lak komen.. =)


Tuesday, June 22, 2010

hari yang mendung....


salam... ntah npe tetiba pulak rasa nk update blog nie.. dh agak lma x update.. ntah lew, xde semangat pulak nk update.. dgn mcm2 urusan yg membelenggu diri.. huhhhh. sungguh bnyk dugaan.... baru ku sedar... kta perlu semangat untuk hidup..... ermmm.. nnt la aku update blog nie.. tq kpd yg sudi beri sokongan.. yg pntg hidup adalah perjuangan dan perjuangan harus diteruskan....

Friday, June 4, 2010

hakikat pernikahan....


>>> Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha
>>> Penyayang
>>>
>>>
>>> Ada banyak alasan manusia yang membuat dasar dari
>>> hakikat pernikahan, hakikat yang seperti apakah yang
>>> paling membahagiakan? cuba kita lihat...dan manakah
>>> pilihan kita???
>>>
>>>
>>> - Jika hakikat pernikahan adalah kerana SEX, maka
>>> pasangan rajin bertengkar jika servis di kamar tidur
>>> tidak memuaskan.
>>>
>>>
>>> - Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka
>>> pasangan bakal bubar jika bangkrup.
>>>
>>>
>>> - Jika hakikat pernikahan adalah kerana KECANTIKAN,
>>> pasangan bakal lari jika rambut mula beruban dan muka
>>> keripot atau badan jadi gendut.
>>>
>>>
>>> - Jika hakikat pernikahan adalah kerana ZURIAT, maka
>>> pasangan akan cari alasan untuk pergi jika pasangan
>>> tidak dapat memberi anak.
>>>
>>>
>>> - Jika hakikat pernikahan adalah kerana KEPERIBADIAN,
>>> pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.
>>>
>>>
>>> - Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati
>>> manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada
>>> hal-hal yang lebih baik, lagipula manusia yang
>>> dicintai pasti MATI / PERGI.
>>>
>>>
>>>
>>> - Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada
>>> ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI
>>> HIDUP kepada makhlukNYA. Dan ALLAH mencintai hambaNYA
>>> melebihi seorang ibu mencintai bayinya. Maka tak ada
>>> alasan apapun didunia yang dapat meretakkan rumah
>>> tangga kecuali jika
>>> pasangan mendurhakai ALLAH.
>>>
>>>
>>>
>>> * Kalau rajin...Tolong sebarkan petunjuk ini kepada
>>> saudara Muslim Muslimat yang lain. Ilmu yang
>>> bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi
>>> orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.
>>> InsyaAllah.. ...

Tuesday, April 27, 2010

CINTA 2 HATI..


Cinta adalah komitmen di antara dua hati.

Komitmen ni adalah persetujuan untuk memberi, menghadiri, setia, percaya. Rahsia bahagianya cinta adalah wujudnya komitmen berterusan di antara kedua-dua belah pihak iaitu pihak lelaki dan pihak perempuan.


Saya merujuk cinta yang saya katakan sekarang ini sebagai cinta orang bujang. Sebab dalam ratusan masalah cinta yang diajukan pada saya kebanyakannya adalah masalah cinta lelaki bujang dan gadis-gadis bujang. Itu lum cerita lagi masalah cinta yang dialami oleh pasangan suami isteri.


Kita tak perlu memaksa diri untuk menyamakan diri kita dengan pasangan kita atau kekasih cinta kita. Pada peringkat awal perhubungan cinta, usah terlalu memaksa diri mencari banyak persamaan antara kita dengan pasangan kita.


Sebaliknya, hargailah keunikan kita dan keunikan kekasih kita. Terima kelainan yang ditampilkan oleh kekasih kita tu.


Pada peringkat permulaan, kita hanya akan dapati ada sedikit persamaan – iaitu rasa ingin menyayangi antara satu sama lain. Jangan terlalu berkecil hati sebab sikap kita, selera kita atau pekerjaan kita tak banyak yang sama dengan pasangan kita. Persamaan akan muncul sedikit demi sedikit seiring dengan peredaran masa dan peredaran hubungan cinta dari tahun ke tahun.


Cinta adalah komitmen dua hati, biasanya dari dua orang yang berbeza sebagai cara untuk saling melengkapi antara satu sama lain. Kebahagiaancinta tak semestinya memerlukan kesamaan atau keserupaan selera, sikap, jumlah gaji, jawatan, jenis kerjaya, tempat asal, filem kegemaran, lagu kesukaan atau kenderaan pilihan.


Kita perlu saling menerima kelainan-kelainan pasangan untuk kita menjadi komited pada cinta.


Sweet words are easy to say, Sweet things are easy 2 buy, But sweet people are difficult to find Life ends when U stop dreaming, Hope ends when U stop believing, Love ends when U stop caring, Friendship ends when U stop sharing.
Magni Nominis Umbra

Monday, April 26, 2010

Friday, April 23, 2010

(Panas) Isu Halimah Jongang dan Fatimah Juling menghina agama



Entry nie aku copy dari http://ohartis.com/2010/04/panas-isu-halimah-jongang-dan-fatimah-juling-menghina-agama/.... sajer jer copy sbb rasa sgt menarik... hihi.. sowie lew kpd si penulis...harap dibenarkannya.... trima kasih atas penulisan yg menarik

Bermulanya dengan cerita komedi Halimah Jongang. Kini terbit pula cerita Fatimah Juling Halimah dan Fatimah adalah dua nama yang besar dalam sejarah Islam. Kedua-duanya adalah wanita yang hebat dalam sirah perjuangan Rasulullah s.a.w.

Halimatussaadiah adalah ibu susuan Rasulullah . Manakala Fatimah adalah anak baginda Rasulullah s.a.w. Saidina Fatimah begitu cintakan Rasulullah sehingga kewafatan Saidina Fatimah begitu dekat dengan kewafatan Rasulullah.

Kenapa penerbit filem di Malaysia tidak begitu menjaga sensitiviti Islam. Walaupun sekadar nama tetapi sewajarnya menceritakan tauladan agung dua nama serikandi ini. Apakah penerbit filem ini tidak begitu mengetahui kedudukan wanita dalam Islam. Sehingga begitu mudah melahirkan idea yang tidak bernas ini?

A. Kelebihan wanita daripada Lelaki

1. Doa wanita lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah S.A.W akan hal tersebut,jawab baginda:

Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.

2. Wanita yang solehah itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang soleh.

B. Anak Perempuan lebih istimewa

3. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah S.W.T dan orang yang takutkan Allah S.W.T akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

4. Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barang siapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail A.S

5. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah S.A.W) di dalam syurga.

6. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.

7. Daripada Aisyah r.a. “Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.


C. Kelebihan Ibu

8. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

9. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

D. Kelebihan Taat Kepada Suami

10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

11. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan direkannya(walinya) (serta menjaga sembahyang dan puasanya).

12. Aisyah r.a berkata “Aku bertanya kepada Rasulullah S.A.W, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab baginda, “Suaminya.” “Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah S.A.W, “Ibunya.”

E. Ibadah Wanita;

13. Wanita apabila sembahyang lima waktu, puasa sebulan Ramadan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dia kehendaki.

14. Setiap wanita yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah S.W.T memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

F. Keistimewaan wanita Dalam melahirkan dan menjaga Anak.

15. Apabila seseorang wanita mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah S.W.T mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

16. Apabila seseorang wanita mulai sakit hendak bersalin, maka Allah S.W.T mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah S.W.T

17. Apabila seseorang wanita melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

18. Apabila telah lahir seorang anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan menjaga anaknya yang sakit, maka Allah S.W.T memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah S.W.T

Fikir-fikirkan lah….wahai mereka yang berakal……

Oleh,
Muhammad Aliffudin B Ramlee [blog]

OHARTIS: DALAM ISU INI, BAGI KAMI MUNGKIN NAMA YANG DIGUNAKAN HANYA KEBETULAN SAHAJA TAPI SEPATUTNYA JANGAN JADIKAN KEKURANGAN ORANG SEBAGAI HIBURAN. APAPUN YANG BUKAN KEBETULAN, MENGAPA TV3 MENGGALAKKAN ORANG UNTUK MELEWAT-LEWATKAN SOLAT MAGHRIB ATAUPUN LANGSUNG TIDAK SOLAT MAGHRIB DENGAN SENGAJA MENAYANGKAN CERITA-CERITA YANG MENARIK PADA WAKTU 7 HINGGA 8 MALAM? DITAMBAH PULA, UNTUK CERITA “NENEK KEBAYA” IANYA DITAYANGKAN PADA JAM 7 MALAM DA SENGAJA TIDAK DILETAKKAN IKLAN LANGSUNG! APAPUN KITA MASING-MASING, PANDAI-PANDAILAH MENJAGA IBADAH UNTUK DIRI SENDIRI DAN DALAM ISU INI, KAMI KECEWA DENGAN SIKAP TIDAK PRIHATIN TV3.


SAma sama fikirkan......



Sunday, April 18, 2010

ACHIK SPIN MENINGGALKAN DUNIA


Terkini! Diberitahu sebentar tadi, Achik Spin telah meninggal dunia dalam sebuah kemalangan di KM-14-8 Lebuhraya Lekas (Kajang-Seremban) pada jam 7 malam tadi (17 April 2010). Achik yang menumpang kereta sahabatnya menaiki Toyota Estima dikatakan terbabas dan melanggar sign board lebuhraya. Arwah tersepit di dalam kereta yang terbakar. Nasib menyebelahi kawannya yang sempat merangkak keluar dari kereta.
Berita lanjut mengenai kemalangan ini, akan update kemudian.
Al-Fatihah buat beliau..Semoga ditempatkan dikalangan orang-orang beriman..



SEREMBAN 17 April - Penyanyi, Achik Spin, 27, meninggal dunia selepas kenderaan pelbagai guna (MPV) dinaikinya terbabas di Kilometer 14.7 Lebuh Raya Kajang-Seremban (Lekas) sebelum susur keluar Pajam arah selatan dekat sini lewat petang ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 6 petang itu, Achik atau nama sebenarnya Abdillah Murad Md. Shari meninggal dunia di tempat kejadian, tidak jauh setelah melepasi Hentian Rehat dan Rawat (R&R) Beranang dan dua kilometer sebelum susur keluar Pajam, arah selatan.

Allahyarham cedera parah di kepala dan beberapa bahagian anggota badan lain selepas MPV Toyota Estima dipandunya terbabas lalu melanggar tiang papan tanda susur keluar Pajam.

Achik yang berasal dari Felda Sendayan di sini, merupakan pasangan duet paling sinonim dengan Siti Nordiana atau Nana serta popular dengan lagu Janji Kita, dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Green Street Homes, Seremban 2 dekat sini.

Petang ini, beliau muncul menerusi dalam program siaran langsung Hits 1 TV1 di Angkasapuri, Kuala Lumpur.

Ekoran kemalangan itu, Allahyarham bersama-sama seorang rakannya tercampak keluar dari kereta tersebut sebelum kenderaan berkenaan terbakar dan meletup.

Rakan karibnya yang dikenali sebagai Mohd. Salihin Shah Mohd. Salleh, 29, bagaimanapun terselamat dan hanya mengalami patah kaki dan sedang dirawat di Hospital Tuanku Ja'afar (HTJ) di sini.

Pegawai Turus Trafik negeri, Asisten Supritendan Abd. Halil Hamzah berkata, ia berlaku sebaik sahaja kenderaan tersebut melepasi R&R Beranang, sebelum susur keluar ke Pajam.

"Kenderaan mangsa tiba-tiba terbabas dan melanggar papan tanda di tepi jalan," katanya di sini hari ini.

Menurut Abd. Halil, sewaktu kejadian berlaku, tiada kenderaan lain terbabit dengan kemalangan berkenaan.

Orang ramai dan beberapa pekerja yang menyaksikan kejadian itu cuba menyelamatkannya Allahyarham, namun cubaan mereka itu gagal.

Beberapa saksi yang berada di situ juga berkata, kenderaan MPV itu terbakar sejurus rakan Achik berjaya dibawa keluar untuk dihantar ke HTJ oleh orang ramai.

Sementara itu, Ketua Operasi Bomba dan Penyelamat Mantin, Hamizin Khaidir berkata, penyanyi berkenaan tercampak keluar dari MPV dan orang ramai cuba menyelamatkannya tetapi gagal.

"Pihak kami menerima panggilan pada pukul 6.32 petang dan kebakaran dipadamkan beberapa minit kemudian," katanya.

Mayat Achik telah dibawa ke HTJ di sini malam ini untuk dibedah siasat sebelum dituntut oleh ahli keluarganya.

Allahyarham telah berkahwin pada 2005 meninggalkan isteri H.M. Rose Zaitul Suriani Wati Maarof atau dikenali sebagai Tasha dan dua orang anak perempuan berusia 10 bulan dan tiga tahun.

Selain menyanyi, Achik kini mengusahakan perniagaan bersama abangnya di bawah syarikat Spire Spin Sdn. Bhd.

Syarikat yang menjalankan pelbagai urusniaga penerbitan buku itu kini mempunyai cawangan di Seremban dan Johor Bahru.

Sumber : Utusan Malaysia Online
AL-FATIHAH KEPADA ALLAHYARHAM ACHIK SPIN...

Friday, April 16, 2010

Ibu pakai pampers???


Salam...
aku dapat emel kawan aku bg....
ibu pki pampers???
itulah tajuknya...
bila aku open.....
rupa2nya......
lawak yg melucukan......
haha..... bergolek aku tergelak.....
mcm2 bdk sekarang kan.....





MOGA TERHIBUR.......

Sunday, April 4, 2010

RENUNGAN bersama



SUBUHNYA...
Dimana ku berada,
Masih enak di dalam kelambu rindu,
Sambil berfoya-foya dgn waktu,
Masa bagaikan menderu,
Langkah tiada arah tuju,
Fikiran terus bercelaru,
Terlupa ku semakin dihujung waktu,
Siapa aku didepan TUHANKU?

ZOHORNYA...
Aku lebih memikirkan kelaparan, kehausan dan rehatku,
Aku lebih mementingkan tuntutan jawatanku,
Aku bertolak ansur dengan waktu,
Aku terlupa betapa besar kerugian,
Jika kumenggadaikan sebuah ketaatan,
Siapa aku didepan TUHANKU?

ASARNYA...
Aku lupa warna masa,
Cepat berubah bagaikan ditolak-tolak,
Aku masih dengan secawan kopi,
Terlalu panas tak dihujung kepala,
Aku masih bercerita,
Tentang si Tuah yang setia dan si Jebat yang derhaka,
Siapa aku di depan TUHANKU?

MAGHRIBNYA...
Aku melihat warna malam,
Tapi aku masih berlegar disebalik tabirnya,
Mencari sisa-sisa keseronokan,
Tidak terasa ruang masa yang singkat,
Jalan yang bertingkat-tingkat,
Siapa aku di depan TUHANKU?

ISYA'NYA...
Kerana masanya yang panjang,
Aku membiarkan penat menghimpit dadaku,
Aku membiarkan kelesuan mengganguku,
Aku rela terlena sambil menarik selimut biru,
Bercumbu-cumbu dengan waktuku,
Siapa aku di depan TUHANKU?

Kini aku menjadi tertanya-tanya,
Sampai bila ku melambatkan sujudku,
Apabila azan berkumandang lagi,
Aku tidak akan membiarkan Masjid sepi,
Kerana dihujung hidup ada mati,
Bagaimana jenazah dibawa solat disini,
Jika ruangku dibiar kosong,
Jika wajahku menjadi asing,
Pada mentari dan bintang-bintang...


Saturday, April 3, 2010

BILA HATI BERKATA...




BILA KITA SYG ORG TU
KITA TERIMA JE APA YG ORG TU KATA
TP BILA DIA KATA KITA?
HATI KATA TAKPE SEMUA MANUSIA TAK SEMPURNA

BILA KITA SYG ORG TU
KITA TUNGGU DIA LAMA PUN X PER
KITA X KESAH PUN
HATI KATA ADATLAH ADA YANG MENUNGGU DAN DITUNGGU..

BILA KITA SYG ORG TU
KITA X TIDO PUN X PE JANJI LAYAN DIA YG TGH BOSAN,
TP BILA KITA BOSAN ADA DIA LAYAN KITA???
HATI KATA X PE DIA BUSY KOT..
BILA KITA SYG ORG TU
KITA GADUH NGAN DIA PUN XPE
KITA KATA, BIASA LA TUE
HATI KATE X PE, DIA TENSION TU
BILA KITA SYG ORG TU
KITA CALL NAK CAKAP DGN DIA
TP DIA GAYUT DGN ORG LAIN..
BILA JD CAMTU,
HATI KATA X PE, DIA ADA HAL NAK CAKAP DGN KWN DIA
BILA KITA SYG ORG TU
KITA BERCERITA DGN DIA, DIA XDENGAR PUN XPE
TP BILE DIA BERCERITA NGAN KITA,KITA DENGAR JER..
TAKPELAH, TAKKAN DIA ASYIK NK BUAT SEMUA BENDA UTK KITA...
BILA KITA SYG ORG TU
KITA X SANGGUP TGK DIA DERITA
TP DIA X PRNH HARGAI DIRI KITA,
HATI KATA, TAU X BETAPA KITA SYGKAN DIA?

BILA KITA SAYANG ORANG TUE....
DIA BUAT KITA SAKIT PUN XPE...
HATI KATA XPE... YG PENTING SI DIA BAHAGIA....
WALAU HATI KITA MENDERITA...

BILA KITA SYG ORG TU KITA SANGGUP TINGGALKN DIA UTK DIA BAHAGIA
TP ADAKAH DIA TAHU PENGORBANAN KITA??
HATI KATA, X PE, JANJI DIA BAHAGIA.....


AKHIRNYA HATI KITA KATA
XPE... YG PENTING ORANG YG KTA SAYANG TU BAHAGIA...
KITA AKAN BAHAGIA BILA DIA BAHAGIA....


Friday, April 2, 2010





AKU HARAP BLOG AKU NIE BLEH
PUASKAN HATI SEMUA ORANG..... BIARPUN HATI AKU YANG TERLUKA..........






SALAhkaH aKu?????


huh... aku xpuas ati lgsung r... salah ker aku bla aku update blog aku... ada pulak org yg xpuas hati... aku ada perasaan jugak..salah ker aku cter apa yg aku nk dlm blog aku... yg ada xpuas hati apa hal pulak... hati aku dh dimiliki dan aku nk menjadi diri aku....

SALAH KER?????????????????????????????????????????????????
Salah ker aku nk luah aku gembira aku sedeh aku bosan aki kecewa aku terharu

Salah ker?????



aku mengadu kat blog aku nie.......
TAK FAHAM BETUL AKU.... MANUSIA PENUH DENGAN EGO SENDIRI... hormatlah aku,aku ada perasaan jugak... biar lah aku luahkan kat blog aku.... salah ker bila aku merindui seseorang???? rindu 2 kan kurniaan dari Allah jugak..... Entah laaaa,mcm2 kerenah dunia nie... perlu ker aku ikut cakap org lain untuk kawal hidup aku????Padahal org 2 xde apa2 pn dlm hidup aku... dia bnyk mengguris perasaan aku... ini semua dunia punya hal.....

AKU BETUL BETUL KECEWA............

AKU MAHU MENJADI AKU....
AKU ADALAH AKU...........
AKU MENGHORMATI ENGKAU
SEPERTI AKU MENGHORMATI DIRI AKU...



AL FATIHAH...

Salam.. mgknsatu malaya dikejutkan dgn brita pemergiaan din beramboi atau nama sebenarnya Mior Ahmad Fuad Mior Badri ke rahmatullah.Din Beramboi telah kembali ke rahmatullah kira-kira jam 12.30 tengah malam tadi di Hospital Selayang..Mari sama2 ktabacakan al fatihah kpd arwah... moga arwah berada bersama samadgn org beriman... Disini mgkn kta bleh ambil iktibar,tuhan boleh ambil nyawa kta biaa2 sahaja.kita kan hambaNya..

Bukan nk berleter panjang2.. moga kejadian ini memberi pengajaran kpd artis2 kat luar sana yg mcm x berapa nk sedar diri.. yg bersosial seperti mereka xkan mati dan akan hdup selama lamanya... bkn semua,tp ramai yg seakan2 x sedar diri... segn pakaian,kelakuan dan lagak hdup yg menjelikkan...Moga kta sama2 mhon diberi kekuatan untuk meneruskan hdup ini..

Sepanjang aku meminati arwah,xde pulak gosip2 liar yg aku dgr tentangnya... arwah mgkn bnyk menghiburkan kta dalam segmen pg di era dan sepanjang raja lawak berlangsung baru2 ini.. tp realiti tg kta hrus trima,kta xkan mendengar coleteh arwah lg secara live... mogakeluarga arwah tabah dgn pemergiaan arwah... mgkn satu yg bleh kta ambil dari skap arwah adalah sikap rajin dan xpernah putusasadalam melakukan sesuatu pekerjaan. sbb 2 dia berjaya hingga ke puncak..
aku ingat lg komen2 arwah sepanjang raja lawak berlangsung..mgkn sahabar rapatnya lg terasa iaitu afdlin syauki... pergilah seorang hamba Allah mengadap penciptanya...

Alfatihah.....


etikan berita daripada murai.com:

KUALA LUMPUR, 2 APRIL 2010: Setelah hampir sejam bertarung nyawa, pelawak dan penyampai radio Era FM, Din Beramboi telah kembali ke rahmatullah kira-kira jam 12.30 tengah malam tadi.

Allahyarham Din Beramboi atau nama sebenarnya Mior Ahmad Fuad Mior Badri, 44, sebelum ini dimasukan ke Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Selayang kerana disyaki menghidap kejutan denggi berdarah pada 29 Mac 2010.

Pemergian arwah telah disahkan oleh adik iparnya, Shariffudin Che Man, 37, yang mengumumkan kematian arwah sejurus selepas beliau keluar dari wad ICU.

Turut berada disamping arwah ketika pemergiannya ialah ahli keluarga serta tiga orang rakan artis iaitu Azwan Ali, Zul Yahya dan Ifa Raziah. Jenazah Allahyarham akan dibawa pulang ke rumah keluarga isterinya, di Taman Ehsan, Kepong sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Frim, sebelum solat Jumaat.

Allahyarham meninggalkan seorang balu Suhaini Che Man dan 3 orang anak Nil Aina,17, Mior Syafiq Aridhuan,12 dan Nir Ain. Warga murai.com.my mengucapkan takziah di atas pemergian Allahyarham dan semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang yang beriman. Al-Fatihah.


Thursday, April 1, 2010

geng bloger tmanku...

huhu... aku tgh duduk jer nie... rasa pnt sgt. xtao nk ngadu kat sape... aku duk termenung memandang ke atas.aku pn xtao apa yg aku fkirkan, terasa hdpku mkin mencabar.. aku hrus kuat dan tabah menempuh khdpan ini... aku ttp bersyukur, ada jugak nset yg tman aku... dpt lew aku bejalan2 kat blog ko org..  WALAUPUN AKU XKNL KO ORG, DAN KO ORG XKNL AKU.. DPT JUGAK AKU MENGHILANGKAN KEBOSANAN AKU... ALAAA, MCM MN BLEH TULIS PKI HURUF BSAR NIE... LANTAK R, MALAS AKU NK PKIR... AKU NK JENJALAN KAT BLOG KO ORG PULAK.. KPD GIRL YG AKU SAYANG 2, HARAP KO DLM KEADAAN BAHAGIA... AKU MENYAYANGI DIRIMU SEPERTI DIRIKU.... ALAMAK jiwANG R PULAK... *PUAS AKU CUBA CAPLOCK, TP XNK TUKAR JUGAK TLISAN NIE.. AKU PN XTAO NPE... 

WAnita sgt hebat....

Rasulullah bersabda,'Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah'. (Riwayat Muslim).*

Ciri-ciri wanita solehah.

Tidak banyak syarat yang dikenakan oleh Islam untuk seseorang wanita untuk menerima gelaran solehah, dan seterusnya menerima habuan syurga yang penuh keni'matan dari Allah s.w.t. . Mereka hanya perlu memenuhi 2 syarat sahaja, iaitu:

1. Taat kepada Allah dan RasulNya
2. Taat kepada suami

Perincian dari dua syarat di atas adalah sebagai berikut:

1- Taat kepada Allah dan RasulNya

- Mencintai Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. melebihi dari segala-galanya.
- Wajib menutup aurat
- Tidak berhias dan berperangai seperti wanita jahiliah
- Tidak bermusafir atau bersama dengan lelaki ajnabi kecuali ada bersamanya mahramnya.
- Sering membantu lelaki dalam perkara kebenaran, kebajikan dan takwa
- Berbuat baik kepada dua ibubapa
- Sentiasa bersedekah samada dalam keadaan susah ataupun senang
- Tidak berkhalwat dengan lelaki ajnabi
- Bersikap baik terhadap jiran tetangga

2. Taat kepada suami

- Memelihara kewajipan terhadap suami
- Sentiasa menyenangkan suami
- Menjaga kehormatan diri dan harta suaminya semasa suami tiada di rumah.
- Tidak cemberut di hadapan suami.
- Tidak menolak ajakan suami untuk tidur
- Tidak keluar tanpa izin suami.
- Tidak meninggikan suara melebihi suara suami
- Tidak membantah suaminya dalam kebenaran
- Tidak menerima tamu yang dibenci suaminya.
- Sentiasa memelihara diri, kebersihan fizikal dan kecantikannya serta kebersihan rumahtangga.

FAKTOR YANG MERENDAHKAN MARTABAT WANITA

Apabila kita melihat bahawa punca rendahnya martabat wanita adalah datangnya dari faktor dalaman. Bukanlah faktor luaran atau yang berbentuk material sebagaiamana yang digembar-gemburkan oleh para pejuang hak-hak palsu wanita.

Faktor-faktor tersebut ialah:

1- Lupa mengingati Allah

Kerana terlalu sibuk dengan tugas dan aktiviti luar atau memelihara anak-anak, maka tidak hairan jika ramai wanita yang tidak menyedari bahawa dirinya telah lalai dari mengingati Allah. Dan saat kelalaian ini pada hakikatnya merupakan saat yang paling berbahaya bagi diri mereka, di mana syaitan akan mengarahkan hawa nafsu agar memainkan peranannya.

Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-Jathiah, ayat 23: Ertinya: " Maka sudahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmunya. Dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya."

Sabda Rasulullah s.a.w.: Ertinya: "Tidak sempurna iman seseorang dari kamu, sehingga dia merasa cenderung kepada apa yang aku sampaikan." (Riwayat Tarmizi)

Mengingati Allah s.w.t. bukan sahaja dengan berzikir, tetapi termasuklah menghadiri majlis-majlis ilmu, muzakrah atau sebagainya.

2- Mudah tertipu dengan keindahan dunia

Keindahan dunia dan keseronokkannya memang banyak menjebak wanita ke perangkapnya. Bukan setakat itu sahaja, malahan syaitan dengan mudah memperalatkannya untuk menarik kaum lelaki agar sama-sama bergelumang dengan dosa dan noda. Bukan sedikit yang sanggup menderhaka kepada Allah s.w.t. hanya kerana keni'matan dunia yang terlalu sedikit.

Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-An'am: Ertinya:" Dan tidaklah penghidupan dunia ini melainkan permainan dan kelalaian dan sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa, oleh kerana itu tidakkah kamu berfikir."

Thursday, March 25, 2010

Kuliah di baitul qura

Alhamdulillah,mlm td aku diberi kesempatan untuk hadir di satu majlis ilmu di baitul qura. Majlis ini anjuran yg berbahagia Tuan guru ustaz zul. Malam td penceramah jemputan adalah habib umar.. ulama dari yaman.. tp, xsempat pulak aku nk ambil gmbr sbb aku duk kat blakang, xde ruang tk aku g kedepan..tp sempat jugak la aku ambik gmbr masa habib nk blik.... Mari kta kongsi intipati ceramah mlm td....

*Manusia ada 4 musuh, jd manusia perlu berusaha menambah keimanan untuk melawan musuh2 yg ada.Antara cara menambah keimanan adalah
-Mendampingi ulama... Ulama ibarat cahaya yg menerangi sesuatu ruang di tempat gelap. Anda xkan rugi apabila mendampingi ulama. Ciri2 ulama adalah ahli sunnah,ahli tasawwuf,pegangan adalah cinta kpd nabi

*Habib uga menceritakan wabak2 negatif yg melanda umat islam ketika ini,bnyk perkara negatif yg berlaku di abad ini seperti terdapat golongan mencaci ulama,pergaulan bebas,anak tidak menghormati ibu bapa dan bnyk lg masalah sosial yg melanda.

*Justeruitu habib menyeru kta semua mencintai Nabi Muhammad Saw untuk mendapatkan syafaat baginda di akhirat kelak.

*Perkara pling pnting untuk membersihkan hati adalah makanan yg halal dan manjauhi riba.
*Mulakan setiap pekerjaan dgn BISMILAH.... DENGAN NAMA ALLAH YG MAHA PEMURAH DAN PENYAYANG.

*DI AKHIR PESANAN, habib memberi pesan,IKUTLAH SUNNAH NABI DAN KITAB Allah yakni Alquran... MOGA HDUP KTA SENTIASA DALAM KEBERKATAN ALLAH untukkta ke Syurga yg kekal abadi.... Amin..

** nie antara gmbr yg sempat aku ambil..(ada parent bw anknya untuk didoakan oleh habib..

Tuesday, March 23, 2010

Huhhh... apa nk jadi???

Salam.. pe kabar anda semua... terkejut saya bla bc berita harian muka dpan ahad lpas.....

Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara [JPN] Datuk Alwi Ibrahim telah mendedahkan peningkatan Anak Luar Nikah [ALN] yang didaftarkan ke Jabatan Pendaftaran Negara: [ Berita Minggu : 21 Mac ]

huhhhhh... mengucap panjang aku membacanya...apa nk jd dgn negara kta...yg diwar warkan negara islam...... cuba anda perhatikan.....

a] 2007 : 16,100 anak Luar nikah
b] 2008 : 16,541 anak luar nikah
c] 2009 : 17,303 anak luar nikah

2. Datuk Alwi juga menyebut bahawa dalam tempoh 5 tahun terakhir Jabatan Pendaftaran Negara telah mencatatkan 74,723 anak luar nikah yang membabitkan orang melayu Islam .

[ Fakta ini tidak termasuk kes buang bayi yang dilaporkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat ]

3. Sepanjang tempoh yang sama [ 5 tahun ] , seramai 214,033 bayi luar nikah didaftarkan dengan status anak tidak sah taraf termasuk kes anak yang tidak berbapa dari pelbagai bangsa dalam negara kita .

4. Fakta yang saya paparkan ini satu lagi episod kebinasaan dan kemusnahan yang sedang deras melanda negara . Membunuh sistem nilai dan memasung maruah ummah . Segalanya angkara nafsu yang tidak dipandu oleh wahyu . Hidup dalam satu sistem politik dan sosial yang terhindar dari petunjuk Allah swt dan pedoman sunnah Rasulullah saw.

bagaimana kita mahu bendung gejaa ini???mari sama2 kta fkirkan.....


YA ALLAH SELMATKAN KELUARGAKU DANSEMUA MUSLIM DARI MELAKUKAN MAKSIAT KEPADA MU......

Thursday, March 11, 2010

Monday, March 8, 2010

Friday, March 5, 2010

KENAPA ADA MANUSIA YANG DENGKI???

WARHHHHHH..... KENAPA ADA MANUSIA YG DENGKI...
PADAHAL AKU TAK KACO KO PUN........ TIME AKU SUSAH.. KO KEJI AKU..
AKU SENANG, KO DULU YANG CARI AKU.... DASAR MENYUSAHKAN ORANG....DEPAN AKU, AKULAH IDOLA KO.. BELAKANG AKU.... KO KATA MACAM2... JANGANLAH NK BELAGAK DENGAN KEKAYAAN YANG KO ADA... DUNIA NIE PINJAMAN SAHAJA.. X BAWA KEMANA KECUALI AMAL JER BILA KO DH MATI NNT..

Pedoman: JANGANLAH anda semua jadi manusi seperti ini......
: INI hanya LUAHAN RASA kat orang yang TAK BOLEH tengok orang lain SENANG......
: JANGANLAH PENTINGKAN diri sendiri DAN MEMIJAK ORANG LAIN
:REZEKI SEMUA dari ALLAH


Thursday, March 4, 2010

SAYANG.... xsangka darah kta sama...


Tetiba aku tertanya kepada temanku..aku send msg kpdnya.. darah ko jenis apa yer.. dia membalas..darah saya jenis o..... xsagka darah kta sama... dh lm kta knal.. bru hari ini daku tao rupa2nya darah kta sama... hati kta sama..perasaan kta sama,cinta kta sma... hehe.... yer ke??

kelebihan darah o... (bukan nk berbangga diri, tp ruang untuk perbaiki diri)

DARAH O

Individu yang memiliki jenis darah dari kategori ini disifatkan sebagai individu yang setia, sabar dan sentiasa yakin terhadap keupayaan dan kebolehan diri sendiri. Selain itu individu dari kategori ini juga sering bersifat ingin menjadi ketua walau dalam apa jua perkara yang ingin dilakukan khususnya yang melibatkan kerja-kerja berkumpulan. Sekiranya menginginkan sesuatu, anda akan berusaha untuk mencapai matlamat tersebut walau dalam apa cara sekalipun.. Ada kalanya anda dikatakan memiliki sifat cemburu yang agak kuat. Selain itu anda juga terlalu serius dalam persaingan sehinggakan ia mampu memberikan tekanan kepada diri anda sendiri.

Oleh yang demikian anda harus lebih bijak mengawal emosi diri anda agar tidak dikuasai dengan tekanan.

Adakah darah kta sama, menandakan kta akan bersama??? hanya Allah yang tahu.....



WANITA..... akal setipis rambut... lembut seperti sutera.. kuat boleh menggoncang DUNIA

Kepada wanitalah lelaki memanggil ibu, isteri atau puteri. Dijadikan mereka dari tulang rusuk yang bengkok untuk diluruskan oleh lelaki. Tetapi kalau lelaki sendiri yang tak lurus, tak mungkin mampu nak meluruskan mereka. Tak logik kayu yang bengkok menghasilkan bayang-bayang yang lurus.

Luruskanlah wanita dengan cara yang ditunjuk Allah, kerana mereka dicipta sebegitu rupa oleh Allah. Didiklah mereka dengan panduan dari-Nya. Jangan cuba jinakkan mereka dengan harta, nanti mereka semakin liar. Jangan hiburkan mereka dengan kecantikan, nanti mereka semakin menderita. Yang sementara itu tidak akan menyelesaikan masalah. Kenalkan mereka kepada zat Allah yang kekal, disitulah suisnya.

Akal setipis rambutnya, tebalkan dengan ilmu. Hati serapuh kaca, kuatkan dengan iman. Perasaan selembut sutera, hiasilah dengan akhlak. Suburkanlah kerana dari situlah nanti mereka akan nampak nilaian dan keadilan Tuhan. Akan terhibur dan bahagialah hati mereka, walaupun tidak jadi ratu cantik dunia, presiden ataupun perdana menteri negara atau ‘women gladiator’. Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan suatu kelemahan. Itu bukan diskriminasi Tuhan. Sebaliknya disitulah kasih sayang Tuhan, kerana rahim wanita yang lembut itulah yang mengandungkan lelaki-lelaki waja : negarawan, karyawan, jutawan dan “wan-wan” yang lain. Tidak akan lahir ’superman’ tanpa ’superwoman’.

Wanita yang lupa hakikat kejadiannya, pasti tidak terhibur dan tidak menghiburkan. Tanpa ilmu, iman dan akhlak, mereka bukan sahaja tidak boleh diluruskan, bahkan mereka pula membengkokkan.

Lebih ramai lelaki yang dirosakkan oleh perempuan daripada perempuan yang dirosakkan oleh lelaki. Sebodoh-bodoh perempuan pun boleh menundukkan sepandai-pandai lelaki. Itulah akibatnya apabila wanita tidak kenal Tuhan. Mereka tidak akan kenal diri mereka sendiri, apalagi mengenal lelaki. Kini bukan saja ramai boss telah kehilangan ’secretary’, bahkan anak pun akan kehilangan ibu, suami kehilangan isteri dan bapa akan kehilangan puteri.

Bila wanita derhaka dunia lelaki akan huru-hara . Bila tulang rusuk patah, maka rosaklah jantung, hati dan limpa. Para lelaki pula jangan hanya mengharap ketaatan tetapi binalah kepimpinan. Pastikan sebelum memimpin wanita menuju Allah pimpinlah diri sendiri dahulu kepada-Nya.

Jinakkan diri dengan Allah, nescaya akan jinaklah segala-galanya dibawah pimpinan kita. Jangan mengharap isteri seperti Siti Fatimah, kalau peribadi belum lagi seperti Sayidin Ali.



Thursday, February 25, 2010

selamat pagi semua...

salam... pe kabar semua..mogashat sjahtera hendaknya.. p2 nie adasatu crita sya nk bwakan.. semalam laptop kwan saya rosak,window dia dkkorap sebab terlalu bnyk virus... so,ptg 2 jugak saya g rumah teman baiksaya... untuk mintak tolong dia perbaiki apa yg boleh... sampai2 jer di rumahnya, dia ckp ada brita baik kat saya.. sya pn tertanya2. apa brita baik 2... sambil dia btol2kan laptop 2... ddia pn bercrita.... ANDA NK TAO?????? INI YANG DIA CRITAKAN...
(COPY DARI BLOG DIA) HEHE..... http://www.permata-merah.co.cc/
.....................
.....................

Macam Tak Percaya!

Hari ni Afiq nak kongsi satu cerita. Korang nak percaya ke tidak tu terpulang. Ni pasal Perniagaan Online. Mesti korang pun banyak terima email spam dari macam-macam bisnes on9 ni kan? Sama lah Afiq.

Tapi disebabkan modal rendah dan ada banyak lagi dalil yang menyokong Afiq untuk cuba satu projek ni! Hasil nya setelah terbukti berkesan, ni Afiq nak kongsi pada korang semua!

Dalil-dalil yang menyokong Afiq terlibat :-

Modal Rendah Hanya RM20.00
100% komisyen milik anda
Web promosi percuma
Tanpa melalui akaun bank admin
Komisyen terus ke akaun bank anda
Terima SMS duit dah masuk ke akaun


Korang cuba bayangkan, kalau taja sorang, dapat Rm20. Dah balik modal.



Taja 2 orang dapat Rm40.



Taja 100 orang dapat Rm2000.



Taja 1000 orang dapat Rm20,000! WOW!



Sebab tu lah tak mustahil Afiq dah pulang modal dalam masa cuma 2 Jam lepas join! Hebat kan??



1) Cara dia senang je, promo kan link



http://rm20segera.com/?r=din%20melaka

2) Lepas tu orang daftar. Kat sini free.



3) Nak dapat duit kena buat Bayaran RM20 terus ke Akaun bank penaja (akaun Afiq lah).



4) Keluar kan duit Rm20 tu dari ATM, than pergi makan. Amacam?



Korang pun boleh buat! Senang je, lepas dah daftar semua, korang akan dapat link sendiri mcm ni http://rm20segera.com/?r=din%20melaka



Promo lah kat blog, kat email, kat Facebook. Skit2 lama2 jadi bukit.



Pendapat Afiq lah kan



Biar dapat skit daripada terus ‘POKAI’


So,anda dh tao kan??????? Mari join saya.. hanya klik iklan belah kanan blog nie....

Anda xpercaya??? buktinya, xsampai 24 jam.... akaun saya dh brisi dengan rm20.00...... so,X RUGI APA2 KAN......SELAMAT MENCUBA.....


Saturday, February 20, 2010

salam sahabat semua..

Salam kepada semua.. dari hari ke hari teringin update blog daku yg xseberapa ini... minta maaf la, bnyk dugaan untuk saya sendiri log in tok update blog nie... tanpa disangka, saya xberapa shat untuk online.. demam nk dekat seminggu jugak.. mgkn penat bekerja..Hehe( walaupun kat kilang bnyk duduk jer).. nie baru sembuh dari demam.. tinggal selsema jer... demam2 pn saya g kilang jugak.. huhu, tq kat my supervisor, En wan kerana begitu memahami..( susah nk cri org mcm En wan nie).. dia bg saya kerja mudah sikit untuk mggu lpas.. bnyk buat detail task untuk projek jer.. dapat la duduk2 skit.. nnt ada masa, saya akan upload gmbr sepanjang saya training...

SALAM MAULIDUR RASUL....


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Thursday, January 21, 2010

WANITA....Isteri kekuatan suami..


SALAM semua..apa kabar kpd pembaca2 blog saya?? Maaaf la,saya agak keletihan untuk sebulan dua kerana xberapa lama lg akanhbs training,dan kerja di kilang pula mkin bertambah.. pikir, nk hbs training mkin berkurang kerja2,rupanya mkin bertambah... tapi saya gembira kerana mkin bnyk yg dapat saya blajar..terima kasih kepada rakan2 di kilang yg sudi mencurahkan ilmu nya... Dalam duduk2 nie,terjumpa pulak artikel yg menarik untuk renungan bersama.. Specially kepada yg 'TERSAYANG'...HEHE.. mungkin dia bc blog saya nie tiap2 kali masuk kerja di awal pg... mgkn di blog la sbg pengikat kasih sayang kami..(kui3,terjiwang pulak).. bacalah untuk renungan bersama.... Moga sama sama perbaiki hubungan yg ada....

Kekuatan lelaki bergantung kepada wanita yang baik. Sebaliknya wanita yang jahat boleh merosakan masa depan lelaki. Kenyataan ini mungkin tidak disenangi oleh baik lelaki mahupun wanita. Tapi kenyataan itu boleh dibuktikan seperti berikut:
Wanita :-

1. Isteri sambut kepulangan suami dengan senyuman
2. Isteri menyediakan minuman untuk meredakan kepenatan suami.
3. Isteri menyediakan kain tuala dan berus gigi untuk suami mandi sebelum solat maghrib
4. Isteri siapkan tempat tidur untuk suami berihat selepas solat isya’
5. Isteri menemani suami menjelang tidur dengan perbualan yang menghiburkan
6. Isteri siapkan pakaian untuk kerja dan menghidangkan sarapan pagi
7. Isteri menjaga diri, maruah diri, dan menjaga harta dan anak suami

Lelaki :-

1. Masalah suami di pejabat hilang serta merta, hati gembira melihat keadaan isteri
2. Masalah suami di pejabat hilang serta merta, hati gembira melihat keadaan isteri
3. Suami mandi dan tubuhnya kembali segar sebelum menghadap Allah
4. Jiwa suami tenang sambil merihatkan minda dan tenaga.
5. Suami beroleh tenaga baru kerana mendapat aura isteri
6. Suami pergi kerja dalam keadaan jiwa yang tenang dan terhibur
7. Suami dalam perjalanan ke tempat kerja penuh keyakinan dan dapat bekerja yang penuh ikhlas

Inilah yang dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w. tentang sifat dan sikap sebaik-baik wanita atau isteri. Sabda Rasulullah s.a.w:

وَخَيرُ النِّسَاءِ مَنْ تَسُرُّكَ إِذَا أَبْصَرْتَ وَتَطِيعُكَ إِذَا أَمَرْتَ وَتَحْفَظُ غَيْبَكَ فِى نَفْسِهَا وَمَالِكَ

Hadis riwayat Ahmad, an-Nasaie dan al-Hakim ini bermaksud: “Dan sebaik-baik wanita ialah mereka yang boleh mengembirakan engkau apabila kamu melihatnya, dan yang mentaati kamu apabila kamu menyuruhnya, dan dia memelihara maruah dirinya dan harta engkau ketika ketiadaanmu.

Lihatlah betapa cerianya suami ketika pulang dari tempat kerja. Keadaan itu berterusan sehingga suami tidur dan bangun semula. Suami tidak mengharapkan sesuatu daripada isterinya kecuali belaian kasih dan manja sepanjang masa.

Sebaliknya jika isteri jahat, tidak mengikut panduan di atas, maka suami akan berhadapan dengan tekanan perasaan. Perhatikan contoh berikut:

Isteri :-

1. Isteri menyembut kepulang suami dengan pelbagai soalan perangkap
2. Isteri sebuk di dapur untuk membuat makan malam
3. Isteri asyik menonton tv
4. Isteri tidur di hadapan tv
5. Isteri menghantar suami di hadapan pintu tanpa memohon maaf kerana tidak berasa bersalah kepada suami
6. Isteri tidak menjaga maruah diri dan harta suami diperlakukan sesuka hati.

Suami :-

1. Suami yang hendak masuk rumah berkira-kira untuk keluar rumah, masalah menjadi bertambah berat
2. Suami yang dahaga ke dapat mengambil sendiri air minuman
3. Suami juga menonton tv
4. Suami menunggu dilayan isteri di atas katil
5. Suami pergi kerja dalam keadaan tidak ceria dan terbuku pelbagai persoalan yang belum terjawab
6. Suami di tempat kerja penuh kebimbangan.

Isteri yang tidak dapat melakukan perkara yang disebut dalam hadis di atas, adalah sejahat-jahat isteri. Dia telah merosakan masa depan suaminya. Suami tidak beroleh pahala malah boleh jadi berdosa. Menyedari keadaan ini, seseorang isteri harus melatihkan diri ke arah wanita yang terbaik. Semoga kehidupan mereka nanti terarah kearah yang tepat.

KEPADA YG SUDAH BERUMAH TANGGA... SETIAP SAAT ADALAH GANJARAN PAHALA APABILA SENTIASA BERSAMA PASANGAN ANDA DAN BERJAYA MEMBUATKAN PASANGAN ANDA BAHAGIA...
(terasa diri nie nk kawin pulak) hehe..... pasangan adalah satu tanggungawab..