Monday, August 25, 2008

Kenal pasti ramuan pada label makanan

Ok... Setelah anda semua mengetahui kepentingan membaca label ketika ingin membeli makanan, now, kenal pasti pulak ramuan pd label makanan. Dari ramuan anda dh dpt tao sama ada sesuatu makanan tue berkasiat ke tidak. Mari jelajah senarai ramuan di label makanan yg anda beli..

Senarai Ramuan
Senarai ramuan kelihatan seakan-akan saperti resipi. Ia memberitahu anda tentang bahan-bahan yang ada didalam makanan dalam bungkusan tersebut. Ramuan itu biasanya di tulis dalam bentuk menurun berdasarkan beratnya. Ramuan yang ditulis paling atas dalam senarai adalah yang paling banyak digunakan, diikuti dengan yang kedua dan ketiga banyak dan seterusnya.

Mari kita perhatikan senarai ramuan dalam sebuku roti sebagai contoh nya.

Ramuan

Tepung protein tinggi, granual gula, tebu, lemak sayuran, ragi roti, garam, tepung soya, pemantap doh, vitamin C, kalsium, zat besi, kalsium propionate.

Namun sesetengah ramuan diberikan nama berbeza antara satu senarai dengan yang lain. Lemak dan minyak umpamanya, akan disenaraikan sebagai vegetable oil, dripping, shortening atau hydrogenated vegetable oil.

Semua jenis lemak tersebut mempunyai nilai tenaga yang sama tetapi berbeza dari segi darjah ketepuannya. Lemak dan minyak daripada sumber haiwan adalah yang paling tepu. Ia tidak sesihat lemak dan minyak daripada sumber yang tidak tepu saperti safflower, bunga matahari atau kacang soya.

Gula
Dalam senarai ramuan bahan ini boleh ditulis sebagai gula tebu, gula perang atau gula asli (raw sugar), gula aising, sukrosa, gluscose, dektrosa, maltosa, fruktosa, mollase, sirap jagung atau madu yang kesemuanya mempunyai nilai tenaga serupa.

Pemanis tiruan saperti aspartame, saccharin dan acesulfame juga boleh dimasukkan ke dalam senarai gula.

Garam
Kadang2 garam ditulis sebagai sodium chloride tetapi ia juga boleh ditulis sebagai rock salt, sea salt atau vegetable salt.

ok. Inilah antara maklumat yg saya boleh kongsi bersama untuk kali ini. Bnyk lg maklumat yg anda perlu tahu selepas ini...
----- ilmu walaupun sedikit, amat berguna jika dimanfaatkan... DAN ilmu xkan berguna walaupun bnyk, jika kita tidak amalkan..

No comments: