Sunday, August 31, 2008

Bismillahirahmanirrahim....


Pixel Code Graphics



Alhamdulilah, saya baru blik dari solat terawih, ramai juga yg hadir walaupn jika dhitung msih ramai yg x hdr.. mgkn solat berjemaah di rumah bersama kelurga msg2 atau di surau berdekatan. Walaupun hari ini Hari Kemerdekaan, saya lebih berminat untuk menulis mengenai Ramadhan. Slam merdeka buat semua.. Pada saya, pertemuan Hari Kemerdekaan pada hari ini dan bermulanya Ramadhan merupakan satu mesej simbolik daripada Allah SWT kepada kita, supaya kita memerdekakan diri kita daripada belenggu nafsu dan kejahatan yang selalu mengganggu hidup kita.

Pertemuan merdeka dengan Ramadhan ini juga bererti bermulanya satu titik permulaan untuk kita berhijrah untuk kita menjadi insan yang lebih baik. Bermulanya Ramadhan, merdeka lah kita daripada syaitan laknatullah yang selama ini memangkin serta mendidik nafsu kita supaya lebih gagah mengatur langkah kita ke arah kebinasaan. Bermulanya Ramadhan, merdekalah kita dari kesakitan yang datang akibat permakanan yang mengikut hawa nafsu yang menjuruskan kita kepada penyakit. Bermulanya Ramadhan, merdeka lah kita dari sikap mementingkan diri sendiri, tamak haloba, cintakan dunia akibat godaan nafsu yang tidak mengenal erti ikhlas, ihsan dan wasatiyah.

Bermulanya Ramadhan, merdekalah kita dari sifat kedekut dan bakhil. Bermulanya Ramadan, merdekalah kita dari sifat hasad dengki dan iri hati. Bermulanya Ramadhan, merdekalah kita dari gelojak nafsu seks yang membawa kita kepada keseronokan sementara dan dosa di luar izinNya. Bermulanya Ramadhan, merdekalah kita, dari belenggu ikatan syaitan yang telah dipasung agar kita dapat melangkah dengan bahagianya ke syurga Allah SWT. Insyaallah.


SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK.


Pixel Code Graphics

No comments: