Thursday, March 25, 2010

Kuliah di baitul qura

Alhamdulillah,mlm td aku diberi kesempatan untuk hadir di satu majlis ilmu di baitul qura. Majlis ini anjuran yg berbahagia Tuan guru ustaz zul. Malam td penceramah jemputan adalah habib umar.. ulama dari yaman.. tp, xsempat pulak aku nk ambil gmbr sbb aku duk kat blakang, xde ruang tk aku g kedepan..tp sempat jugak la aku ambik gmbr masa habib nk blik.... Mari kta kongsi intipati ceramah mlm td....

*Manusia ada 4 musuh, jd manusia perlu berusaha menambah keimanan untuk melawan musuh2 yg ada.Antara cara menambah keimanan adalah
-Mendampingi ulama... Ulama ibarat cahaya yg menerangi sesuatu ruang di tempat gelap. Anda xkan rugi apabila mendampingi ulama. Ciri2 ulama adalah ahli sunnah,ahli tasawwuf,pegangan adalah cinta kpd nabi

*Habib uga menceritakan wabak2 negatif yg melanda umat islam ketika ini,bnyk perkara negatif yg berlaku di abad ini seperti terdapat golongan mencaci ulama,pergaulan bebas,anak tidak menghormati ibu bapa dan bnyk lg masalah sosial yg melanda.

*Justeruitu habib menyeru kta semua mencintai Nabi Muhammad Saw untuk mendapatkan syafaat baginda di akhirat kelak.

*Perkara pling pnting untuk membersihkan hati adalah makanan yg halal dan manjauhi riba.
*Mulakan setiap pekerjaan dgn BISMILAH.... DENGAN NAMA ALLAH YG MAHA PEMURAH DAN PENYAYANG.

*DI AKHIR PESANAN, habib memberi pesan,IKUTLAH SUNNAH NABI DAN KITAB Allah yakni Alquran... MOGA HDUP KTA SENTIASA DALAM KEBERKATAN ALLAH untukkta ke Syurga yg kekal abadi.... Amin..

** nie antara gmbr yg sempat aku ambil..(ada parent bw anknya untuk didoakan oleh habib..

No comments: